Uniós támogatás segítségével tervezik modernizálni a magyar-ukrán határátkelőhelyeket.
Egymilliárd euró értékű, közös határ- és közútfejlesztési tervet terjesztenek Brüsszel elé Magyarország és Ukrajna – jelentette be a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára egy sajtótájékoztatón, amelyet ukrán kormányzati képviselőkkel közösen tartottak hétfőn, az asztélyi határátkelőhelyen.
Magyar Levente elmondta, a közös magyar-ukrán terv tartalmazni fogja két autópályakapcsolat kiépítését és egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését a két ország között, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket a határ mindkét oldalán.
Az államtitkár bejelentette azt is, hétfőtől megindult az üres kamionok forgalma a beregsurány-asztélyi határátkelőhelyen Ukrajnából Magyarországra, ezzel tehermentesítve a forgalmas záhonyi átkelőt, illetve elkezdődik az asztélyi ukrán oldali határállomás teljes felújítása és kapacitásbővítése, amely várhatóan két évig fog tartani.
Ezen felül nem sokára megnyitják a Nagyhódos és az ukrajnai Nagypalád közötti határátkelőt, amely a magyar-ukrán határszakaszon a hatodik átkelőhelyként fog működni - nyilatkozta Magyar Levente.
A politikus felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarország és Ukrajna 2013-ban kötötte meg az első memorandumot a határszakasz fejlesztéséről. Sajnos a különböző válságok következtében az ezt követő ukrán kormányok nem tudtak prioritásként kezelni a határátkelők ügyét. A 2022-ben kitört háború következtében pedig ezek a témák véglegesen háttérbe szorultak.
Az utóbbi évben jelentős fejlődést tapasztaltunk a munkafolyamatok felgyorsításában, mivel Ukrajna ráébredt, hogy a határátkelőhelyek fejlesztése nélkül nem lehetséges a teljes európai uniós és gazdasági integráció – emelte ki Magyar Levente. Rámutatott, hogy bár a magyar és ukrán kormány között továbbra is akadnak eltérések különféle témákban, egy dologban egyetértenek: elengedhetetlen a határkapacitások növelése. Ennek hiányában a kereskedelmi forgalom nem nőhet, és Ukrajna nem tudja megtenni a szükséges lépéseket az európai közeledés irányába.
Magyar Levente kifejtette, hogy a fejlesztési folyamat első lépéseként a rakományt nem szállító teherautók átlépését tervezik az asztélyi határállomáson. Ezt követően az ukrán oldalon a megfelelő infrastruktúra fejlesztése és a kapacitás bővítése kerül sor. A magyar oldalon, Beregsurányban, egy korábbi projekt keretében már létrehozták a teherforgalmi átkelőt, míg az ukrán oldalon ez a munka csak most kezdődik el, és várakozások szerint 2026-ra fejeződik be - tette hozzá.
Hamarosan érkezik az új nagyhódosi átkelőhely átadása, ezt követően pedig benyújtásra kerül a tervcsomag, amely nemcsak a két új autópálya-kapcsolat kiépítését célozza, hanem egy új Tisza-híd megépítését is Záhony és Csap között. Emellett célunk, hogy a Lónya és az ukrán Harangláb közötti határállomást, amely jelenleg csupán személyforgalomra van fenntartva, teherforgalomra alkalmassá tegyük - tájékoztatott az illetékes.
"Amennyiben sikerül ezt a célt elérnünk az évtized végére, akkor mindent megtettünk annak érdekében, hogy Ukrajna és Magyarország, valamint az Európai Unió között a személy- és teherforgalom zökkenőmentes és maximális kapacitással működhessen."
- fogalmazott az államtitkár a maga sajátos stílusában.
Magyar Levente kiemelte, hogy nemsokára megkezdődik a közvetlen Budapest-Kijev vasúti járat üzemeltetése, amely jelentősen megkönnyíti az utazást a magyar és ukrán főváros között.
A tájékoztatón Viktor Mikita, az ukrán elnöki hivatal helyettes vezetője hangsúlyozta, hogy mindkét ország stratégiai tranzitútvonalon helyezkedik el. Az áthaladó jelentős áruforgalom miatt elengedhetetlen a határátkelők fejlesztése.
Ma egy apró, de rendkívül jelentős lépést tettünk: az asztélyi átmenet megnyitásával lehetővé tettük az üres kamionok forgalmát Magyarország irányába. Ezen a napon az első két teherautó már át is haladt Ukrajnából Magyarországra – nyilatkozta.
Szerhij Derkács ukrán miniszterhelyettes arról beszélt, az üres kamionok számára kiépítették a határig tartó útvonalat, átlépés előtt pedig egy elektronikus sorban kell regisztrálni a járműveket.
Emellett említést nyert, hogy az európai uniós támogatások és állami források révén megkezdődik az asztélyi átkelőhely átfogó felújítása. A projekt két ütemben valósul meg, és 2026 végére egy modern, a jelenlegi állapotnál háromszor nagyobb áteresztőképességű határátlépési pont fog kialakulni.
A miniszterhelyettes újságírói kérdésre reagálva kifejtette, hogy a tervezett beruházás az állami költségvetésből, valamint különböző partnerektől és az Európai Unió 9,6 millió eurós programjának támogatásával valósul meg. Szerhij Derkács hozzátette, hogy a finanszírozás első részlete már megérkezett az állami felújítási ügynökséghez.
Miroszláv Bileckij, a Kárpátalja megyei közigazgatás vezetője a legutóbbi tájékoztatón hangsúlyozta, hogy a háborús helyzet következtében jelentős átalakuláson mentek keresztül Ukrajna logisztikai útvonalai. Ez a változás új kihívásokat hozott magával, amelyek között kiemelkedően fontos az új határátkelők megnyitása.
Az asztélyi fejlesztések, valamint a tervezett haranglábi átkelő modernizációja lehetőséget biztosít arra, hogy csökkentsük a Záhonynál tapasztalható jelentős személy- és teherforgalmat. Ez a lépés új utakat nyithat a teherforgalom számára, lehetővé téve egy alternatív átkelő használatát, amely hozzájárulhat a forgalom zökkenőmentesebb lebonyolításához.
- nyilatkozta a megyei közigazgatás irányítója.