Tűzzománc - az idő és energia varázslatos lenyomata, amely a hő és a kreativitás találkozásából születik.


A Rondella Galéria az Esztergomi Vármúzeum ékköve, a Várhegy délnyugati lejtőjén helyezkedik el, csupán karnyújtásnyira a Szent Adalbert-székesegyház impozáns falaitól. A kiállítótér egy különleges, kör alaprajzú rondellában található, amely a történelmi várfalhoz simul, nyers kőfalai és boltíves belső terei pedig egy varázslatos, misztikus légkört teremtenek az itt bemutatott tárlatok számára. Ez a középkori atmoszféra éles, ámde harmonikus kontrasztot alkot a kortárs művészet darabjaival, lehetővé téve, hogy a kiállított alkotások ne csupán térben, hanem időben is párbeszédet folytassanak a hely szellemével. A galéria programja elsősorban kortárs magyar művészek sokszínű munkáira fókuszál, változatos műfaji palettával. E tér nem csupán kiállítási helyként funkcionál, hanem közösségi rendezvények színhelyeként is, ahol a megnyitók mellett tárlatvezetések és művészeti beszélgetések gazdagítják a város kulturális életét és a galéria eseményeit.

Az utóbbi időszakban a dorogi művész, Végh Éva, aki Esztergom közelében él, jelentős kiállításokat rendezett. Művészetét szoros kötelékek fűzik a felvidéki kortárs képzőművészeti színtérhez, hiszen tagja a Magyar Alkotó Művészek Szlovákiai Egyesületének. Munkái nemcsak a helyi közönség körében ismertek, hanem szlovákiai közgyűjteményekben is helyet kaptak, például Naszvadon és a Csemadok Alapszervezet által kezelt Tűzvirág Nemzetközi Zománcművészeti Gyűjteményben.

Végh Éva felvidéki kiállításai széles spektrumot ölelnek fel, tükrözve a régióval ápolt gazdag és hosszú távú kapcsolatát. Az egyéni tárlatai közül különösen figyelemre méltó a 2018-as "Emlékezés" című kiállítás, amely a Limes Galériában valósult meg, valamint a 2014-es komáromi debütálása a Csemadok Galériában. Csoportos kiállításai közül a Grendel 75 pályázati tárlat a Csallóközi Múzeumban emelkedik ki. 2022-ben több különböző helyszínen is bemutatkozott, például az ipolysági Zsinagóga Galériában megrendezett "Tűzzel - Lélekkel" kortárs tűzzománc kiállításon, valamint a gyűgyi (Dudince) Őszi Szimpóziumon. Ezen kívül 2019-ben Kassán és Dunaszerdahelyen is részt vett a MAMSzE 30. évfordulóját ünneplő tárlatokon, míg 2021-ben a Limes Galériában a "Nemzedék-Kapcsok" című kiállításon is bemutatkozott. Végh Éva több évtizedes, kifinomult és következetes művészeti tevékenysége során számos elismerésben részesült. 2022-ben a Művészeti Nívódíjjal tüntették ki, míg korábban, 2007-ben a Rauscher György Díjat, 1998-ban pedig a Pro Urbe Díjat kapta meg. Munkássága nemcsak a helyi, hanem a nemzetközi színtéren is elismerést nyert, ami jól mutatja művészi elkötelezettségét és tehetségét.

A művésznő idén áprilisban ünnepelte 70. születésnapját, ami kivételes alkalmat kínált számára, hogy életművének egy szeletét egy átfogó koncepció kialakításával Az idő formáló ereje címmel állítsa ki. A cím feltételezhetően az évtizedeken átívelő alkotói útjára is utalhat, másrészt a zománcművészet sajátos technikai folyamatára, ahol a hő, az idő és az anyag kölcsönhatása alakítja ki a végső formát.

Így válhatott a kiállítás címe és tematikája egyfajta elmélyült gondolattá az idő és az alkotás viszonyáról. A kiállítóhely falaira mintegy hetven (a kerek évfordulóhoz közeli számú) zománcalkotás került ki, ami szimbolikusan is összefonódott a művész pályaívével és az idő múlásának tapasztalatával. Végh Éva elmondása szerint számos további mű is bemutatásra várna, ám - mint minden térnek - a Rondella Galériának is megvannak a fizikai határai, amelyeket a kurátori szándék finom egyensúlyban kezel.

Végh Éva 1969 óta készít zománcmunkákat, a mostani tűzzománcokból álló tárlata inkább egy visszatekintő kiállítás. A művésznő többféle alapra és felületre dolgozik; vörösrézlemezre, illetve iparilag alapozott acéllemezre, régebben kerámiára. Az esztergomi kiállítás anyaga csak acéllemezekre készült, melyek főleg nagy méretű zománcok. Ezekre a munkáira egyfajta vizuális kutatásként tekint, miként születik meg egy szerves rendszer a fém és a tűz közegében, hogyan bomlik fel vagy épül újra az anyag, ha energiák, fények és törések mentén szemléljük. A képei, kompozíciói szétfeszítik a sík kereteket, organikus mintázatok, ideghálókra, gyökérrendszerekre vagy ipari struktúrákra emlékeztető elemek váltakoznak geometrikus építményekkel, metszetszerű képekkel. A zománc anyagában rejlő fény és mélység nemcsak esztétikai játék, hanem a művek belső idejének megjelenítései, minden egyes réteg, csurgatás vagy áttörés a transzformáció egy fázisát rögzíti.

A zománc, mint anyag és technika, itt nem csupán esztétikai elem, hanem olyan médium, amely megörökíti az energia és az idő nyomait. Felületei gazdagon strukturáltak, textúrája élénk és dinamikus, organikus jellegű. Az áttűnések, folyások és rétegek harmonikus együttese adja meg a mélységet és a térbeli élményt, amely magával ragadja a nézőt.

A kiállítást Feledy Balázs, a neves művészeti író és kritikus nyitotta meg, aki így méltatta Végh Éva alkotásait: "A zománc a művészet egyik legősibb és legkifinomultabb technikája. Az ilyen 'tárgyak' létrehozása nem csupán technikai tudást igényel, hanem a felületkezelés és a zománc különleges alkalmazásának mély ismeretét is. Végh Éva esztergomi tárlata a geometrikus, konstruktív kifejezésmódban valósul meg, ahol az elvont és a valóságból merített látványelemek egyaránt jelentős szerepet játszanak. Munkái nemcsak a vizuális élményt célozzák meg, hanem kihívást is jelentenek a néző azonosulási szándékai számára. A tárlaton megjelenő absztrakciók mellett egy lírai szellem is átjárja az egész anyagot, ami különös ellentétben áll a zománc természetével, hiszen ez az anyag rendkívül kemény és tartós, képes elviselni a legkülönfélébb terheléseket."

A kiállítás augusztus 3-ig látogatható, kivéve a hétfőket, a nyitvatartás pedig 11:00-tól 16:00-ig terjed. Ne hagyd ki!

Related posts