Szakértők szerint a rotációs futamrendezés egyre inkább elterjedhet az F1-es versenysorozatban, ami a Hungaroringet is magában foglalhatja a jövőbeli terveik között.


A Forma-1-es versenynaptár jövője szempontjából Belgium továbbra is fontos szereplő marad, ám a rotációs rendszer következtében 2028-ban és 2030-ban nem tartanak futamot Spában. Vámosi Péter, a Motorsport Online főszerkesztője az InfoRádióban hangsúlyozta, hogy az üzleti érdekek és a folyamatos terjeszkedés következtében várhatóan egyre több európai nagydíjat kell majd elhalasztani, vagy akár csak kétévente megvalósítani.

Az Infostart hírei szerint a Forma-1 vezetősége szerdán hivatalosan bejelentette, hogy hosszú távú megállapodást kötöttek a Belga Nagydíjjal. A megállapodás értelmében Belgium szerepe a versenysorozatban rotációs alapon valósul meg, így a híres Spa-Francorchamps pálya a következő években, pontosabban 2026-ban, 2027-ben, 2029-ben és 2031-ben is helyet kap a versenynaptárban. Ugyanakkor 2028-ban és 2030-ban nem rendeznek Belga Nagydíjat, ami felveti a kérdést, hogy ezekre az években mely más versenyek kerülnek majd a programba.

A Motorsport Online főszerkesztője, Vámosi Péter, kifejezte örömét a Belga Nagydíj versenynaptárban való megőrzése kapcsán, hangsúlyozva, hogy a pálya továbbra is a közönség kedvence marad. Noha a nyár végi időpontja miatt gyakran megáldja az ardenneki eső, a versenyzők és a nézők számára egyaránt vonzó helyszínről van szó. Az InfoRádióban elmondta, hogy a spai pálya különösen kedvelt a pilóták körében, hiszen gyorsasága és klasszikus jellege miatt igazi kihívást jelent. Emellett az F1-es aszfaltcsíkok egyik leghosszabbja, ami még izgalmasabbá teszi a versenyeket. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy kedvezőtlen időjárási körülmények között az autók vezethetősége komoly nehézségeket okozhat, de amikor az időjárás engedi, valódi látványosságokat kínál Spa-Francorchamps.

Örömteli hír, hogy egy klasszikus versenypálya továbbra is szerepet játszik a Forma-1 kereskedelmi jogainak kezelésében a Liberty Mediánál. Ráadásul a rotációs rendszer nem ismeretlen, hiszen korábban is volt már példa hasonlóra.

viszont a váltótársnak kiszemelt Holland Nagydíjjal már komoly bajok vannak"

- hívta fel a figyelmet a szakértő. Ezzel arra utalt, hogy a zandvoorti pálya üzemeltetői nemrég bejelentették, hogy 2026 után nem terveznek több Forma-1-es futamot, mivel nem tudják biztosítani a rendezéshez szükséges anyagi hátteret. Ez pedig komoly kockázatot jelent a négyszeres világbajnok Max Verstappen számára, aki 2026 után hazai közönség előtt szeretne versenyezni.

A jelenlegi információk alapján nagy kérdés, melyik versenyhelyszín lesz Spa váltótársa. Vámosi Péter nem tartja kizártnak, hogy az F1 vezetői Franciaországban gondolkodnak, ahol 2022 óta nem rendeztek futamot. Lehetséges helyszínként szóba jöhetne a Paul Ricard-i versenypálya Le Castelletben. A szakértő szerint meg kell becsülni, hogy Belgium továbbra is a versenynaptárban marad, mert jól láthatóan

A sorozat készítői ambiciózus terveket szövögetnek a Távol-Keleten és Afrikában való terjeszkedésre, ami Európa számára kedvezőtlen következményekkel járhat.

Ennek következményeként két lehetőség merül fel: vagy csökken az európai helyszínek száma, vagy a Forma-1-ben egyfajta kompromisszummal állandóvá válik a rotációs rendszer. Egyre többen aggódnak amiatt, hogy további európai versenyek eshetnek ki a naptárból. Az viszont biztos, hogy a Magyar Nagydíj 2032-ig biztosított, köszönhetően a 2023-ban megkötött szerződés meghosszabbításának.

Amennyiben a rotációs szisztéma sikeresen működésbe lép, elképzelhető, hogy bizonyos helyszíneken csak kétévente tartanak F1-es versenyeket a helyszínek váltakozása miatt. Vámosi Péter megjegyezte, hogy Spanyolországban például "teljes mértékben működőképes lehet a váltó", mivel Barcelona mellett Madrid is rendelkezik versenypályával. Ha van elég akarat és egy jól kidolgozott üzleti terv, akkor a helyszínek könnyedén alkalmazkodhatnak az új, kijelölt irányvonalhoz.

A Motorsport Online főszerkesztője kiemelte, hogy noha az utóbbi időszakban többen is "halálhírét keltették" a Monacói Nagydíjnak, úgy tűnik, hogy a versenynaptárban továbbra is biztos helye van. Azonban Monte-Carlo esetében valószínűleg néhány módosításra is szükség lesz, így elképzelhető, hogy a tengerparti öböl környékén szélesebb pályaszakaszokat alakítanak ki. Vámosi Péter véleménye szerint ennek az lehet a célja, hogy fokozzák az előzések számát, és elkerüljék a monoton "vonatozást". Emellett meglepődne, ha az F1 vezetősége búcsút intene Silverstone-nak, hiszen a Brit Nagydíj mindig is fontos esemény volt, amely sokak szívéhez közel áll, és ikonikus státuszra tett szert a motorsport világában.

Egyúttal megjegyzi, hogy Monaco és Silverstone esetén más a helyzet, mivel a többi európai helyszín jövőbeli versenyei már nem garantáltak. Bármelyik pálya könnyen abba a bizonytalan helyzetbe kerülhet, ahol csupán kétévente tudnak futamot rendezni.

Ha ez a tendencia folytatódik, a szakértők véleménye alapján a Hungaroring lehetséges alternatívája az ausztriai Spielberg pálya lehet.

Valószínű, hogy sok szurkoló nem fog örömmel fogadni ezt a fejleményt, de Vámosi Péter rávilágított arra, hogy a Forma-1 világában, akárcsak más sportágakban, az üzleti érdekek gyakran felülírják a hagyományokat. Amennyiben a számok azt mutatják, hogy a versenyhelyszínek több mint 80 százalékának kétéves rotációs rendszerbe való áttérése több bevételt hoz, akkor nem kétséges, hogy a döntéshozók ezt a lépést meg fogják tenni.

Related posts