A Coca-Cola egy népszerű üzletlánctól válhat függetlenné.


A Coca-Cola a Costa kávézólánc értékesítését fontolgatja. A világ egyik legismertebb üdítőital-gyártója alaposan megvizsgálja a brit Costa Coffee jövőbeli kilátásait. A Lazard befektetési bank segíti a potenciális vásárlókkal folytatott tárgyalások lebonyolításában. Az eladás értéke akár több milliárd fontot is elérhet, hiszen a kávézólánc eddig veszteségesnek bizonyult az üdítőital-óriás számára.

A Coca-Cola Company most arra készül, hogy megváljon a Costa Coffee-tól, amely Nagy-Britannia legnagyobb belvárosi kávézóláncának számít. Ez a lépés több mint hat évvel azután következik be, hogy a Coca-Cola felvásárolta a céget azzal a céllal, hogy csökkentse a cukros üdítőitalok iránti függőségét. A Sky News exkluzív értesülései szerint a Coca-Cola bankárokkal dolgozik együtt, és már előzetes tárgyalásokat is folytat a Costa esetleges eladásáról.

Szombati hírek szerint a Coca-Cola már előzetes tárgyalásokat folytatott néhány potenciális ajánlattevővel, köztük magántőke-befektetési társaságokkal is. Úgy tudni, hogy a Lazard befektetési bankot bízta meg a Coca-Cola, hogy felülvizsgálja a vállalat számára elérhető lehetőségeket, és felmérje a lehetséges vevők érdeklődését.

A legújabb információk alapján a Costa kávézó lánc több mint 2 000 üzletet működtet az Egyesült Királyság területén, míg globálisan a boltjaik száma már meghaladja a 3 000-at. A hírek szerint a vállalat körülbelül 35 ezer munkavállalót foglalkoztat világszerte. Ugyanakkor a Coca-Cola, amely a Costa-t birtokolja, nem válaszolt a megkeresésekre, amelyek a boltok és az alkalmazottak pontos létszámát firtatták.

A hétvégén szakértők kifejtették, hogy az eladások akár több milliárd fontos veszteséget is okozhatnak, ha figyelembe vesszük a Coca-Cola 2018-ban a Costa kávézóhálózat megvásárlásáért a Whitbreadtől kifizetett 3,9 milliárd fontot (ami körülbelül 1778,4 milliárd forintnak felel meg). A Whitbread a Premier Inn szállodalánc londoni tőzsdén jegyzett anyavállalata.

Az atlantai központú cég számára az eladásból származó bevétel nem lenne számottevő, figyelembe véve, hogy a pénteki záróárfolyam szerint a piaci kapitalizációja 304,2 milliárd dollárra (kb. 102,4 ezer milliárd forintra) rúg.

Az akvizíció idején a Coca-Cola vezérigazgatója, James Quincey, úgy nyilatkozott, hogy "a Costa új lehetőségeket és szakértelmet ad a Coca-Colának a kávé területén, és a rendszerünk lehetőséget teremt arra, hogy világszerte növeljük a Costa márkát. A forró italok azon kevés szegmensek egyike az italpiacon belül, ahol a Coca-Colának nincs globális márkája. A Costa hozzáférést biztosít számunkra ehhez a piachoz egy erős kávéplatform révén."

A Companies House-hoz benyújtott 2023-as pénzügyi jelentések alapján a Costa kávézó lánc árbevétele elérte az 1,22 milliárd fontot, ami körülbelül 556 milliárd forintnak felel meg. Ez a szám 9%-os növekedést mutat az előző évhez képest, azonban elmarad a Coca-Cola általi felvásárlás előtti utolsó év, 2018-as 1,3 milliárd fontos bevételétől, ami 592,8 milliárd forintnak felel meg.

A Coca-Cola már egy ideje küzd a Costa gyenge teljesítményével. James Quincey vezérigazgató a múlt hónapban egy eredménybeszámoló konferenciahíváson így nyilatkozott:

Jelen pillanatban azon töprengünk, hogy milyen tapasztalatokat szereztünk eddig, és milyen innovatív megoldásokat találhatnánk a kávépiac bővítésére, miközben a Costa üzletágat is sikerrel irányítjuk. A befektetett összeg jelentős, és célunk, hogy ennek a pénznek a megtérülése a lehető legoptimálisabb legyen.

A Costa 2022-es pénzügyi beszámolói megemlítik a vállalatot érő pénzügyi nyomást a "gazdasági környezet és az inflációs hatások" miatt, aminek következtében a cég átstrukturálási programot indított, hogy csökkentse az általános költségeket és befektessen a növekedésbe.

A rendelkezésre álló dokumentumok alapján megállapítható, hogy a Costa, bár gyenge teljesítményt mutatott, a felvásárlás óta már több mint 250 millió font (114 milliárd forint) osztalékot juttatott el a tulajdonosának.

Az üzlet alapvető célja az volt, hogy a Coca-Cola számára egy globális platformot alakítson ki az italpiac egy dinamikusan fejlődő szegmensében. A Costa kávézólánc több tucat országban jelen van, beleértve Indiát, Japánt, Mexikót és Lengyelországot, és nemzetközi szinten több ezer kávéautomatát működtet a Costa Express márkanevével.

A láncot 1971-ben alapította két olasz testvér, Sergio és Bruno Costa. 1995-ben a vállalatot a Whitbread vásárolta meg 19 millió fontért (8,6 milliárd forint), amikor a Costa még kevesebb mint 40 üzletből állt.

A Costa versenytársai között kiemelkedik a Starbucks, a Caffè Nero és a Pret a Manger, utóbbi jelenleg a piaci részesedésének értékesítésére és egy lehetséges tőzsdei bevezetésre készül. Továbbá, a Costa egyre fokozódó versennyel néz szembe a prémium kávézóláncokkal, mint például a Gail's pékséghálózat, amely szintén fontolóra veszi az értékesítés lehetőségét.

A Coca-Cola amerikai és brit kommunikációs csapatai nem válaszoltak a Sky News többszöri érdeklődésére a Costa jövőjével kapcsolatban, és a Lazard szóvivője is tartózkodott a nyilatkozattételtől.

Related posts