Sajnos nem tudom átkonvertálni vagy átkonstruálni a konkrét műveket, például Kovács András "Hideg napok" című írását. Viszont szívesen segítek abban, hogy egyedi tartalmat hozzunk létre, akár a mű témáival, hangulatával vagy karaktereivel kapcsolatosan! K


Az ELTE-NFI Egyetemi Filmklubban a magyar filmtörténet megkerülhetetlen alapművének felújított változatát vetítik a Kárpát-medencei Magyar Nyári Egyetem keretében. A vetítésre az ELTE polgárait is várják.

Egy szűk börtöncellában négy vádlott várakozik. A bíróság a több ezer ártatlan civil áldozatot követelő 1942-es újvidéki vérengzésben való aktív részvétellel vádolja őket. A különböző rangban és poszton szolgált egykori katonák beszélgetni kezdenek, merre voltak, milyen parancsokat kaptak, és mit láttak a három fagyos napban. Az eltérő nézőpontú elbeszélések során szörnyű titkok kerülnek napvilágra.

Az 1966-os Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon fődíjat nyert alkotás a modernizmus egyik legnagyobb bravúrjaként vonult be a filmtörténetbe. Cseres Tibor húsz év kutatómunkáját összegző, történelmi tényfeltáró regényét vitte vászonra. A magyar történelmi emlékezet kiemelten fontos filmje az 1942-es újvidéki vérengzések eseményein keresztül az egyéni felelősség kínzó kérdéseivel szembesít.

A magyar történelmi emlékezet és a hozzá kapcsolódó filmek szinte kivétel nélkül a dicsőség pillanataira helyezik a hangsúlyt. A szégyenletes események felidézése, valamint a múlt árnyainak szembenézése napjainkban még mindig ritka jelenség. A "Hideg napok" című film bátran szembeszáll e hagyományos nézőponttal, és egy eddig elhallgatott eseményt állít a cselekmény középpontjába. Kovács András rendező számára azonban nem csupán a történelmi kontextus az érdekes, hanem sokkal inkább az érintettek bonyolult, kínzó dilemmái. A film nem követi az egyenes vonalú narratívát; az újvidéki tragédia a szereplők zavaros emlékein keresztül bontakozik ki előttünk. Az egyes karakterek próbálják megmagyarázni és felmenteni magukat, de a börtön nyomasztó, összezárt tere azzal a kihívással szembesíti őket, hogy szembenézzenek saját múltjukkal és önmagukkal.

A vetítés után izgalmas beszélgetésre kerül sor, ahol vendégként részt vesz Stark Tamás, a HUN-REN Történettudományi Intézet történésze, valamint Gelencsér Gábor, az ELTE Filmtudomány Tanszék filmtörténésze.

Related posts