Itt a legújabb fordulat a vámháborúban: Trump ismét Kínát célozta meg, ami komoly hatással lehet a globális kereskedelemre.

A Trump-kormányzat díjazási rendszert indít a kínai gyártású hajókra, miután az amerikai kereskedelmi képviselő által végzett vizsgálat megállapította, hogy Kína kereskedelmi gyakorlatai indokolatlanul hátráltatják az Egyesült Államok kereskedelmi érdekeit - adta hírül a CNBC.
Jamieson Greer, az amerikai kereskedelmi képviselő, hangsúlyozza, hogy a hajózás kulcsszerepet játszik az Egyesült Államok gazdasági biztonságának megőrzésében és a szabad kereskedelem fenntartásában. Az újonnan bevezetett intézkedések célja a kínai befolyás csökkentése, valamint az amerikai hajógyártás fellendítése.
A díjak mindössze egy alkalommal kerülnek kiszámlázásra utazásonként, nem pedig kikötőnként, ahogy azt korábban javasolták.
A hajótulajdonosok mentesülhetnek a díjak megfizetése alól, amennyiben igazolni tudják, hogy amerikai gyártású hajót vásároltak. Ezek a díjak 2025. április 17-én lépnek életbe, kezdetben 0 dollár mértékben, majd fokozatosan növekednek. A kínai hajóüzemeltetők és tulajdonosok számára viszont...
2025 októberétől kezdődően a díj 50 dollár nettó tonnánkénti összegben kerül megállapításra, amely 2028-ra jelentős mértékben, 140 dollár nettó tonnánkénti értékre fog nőni.
A díjakat évente maximum ötször számolják el hajónként. A kínai gyártású hajókat üzemeltető, nem kínai cégek kedvezményes díjakat élveznek: 2025 októberétől a díj 18 dollár/nettó tonna (konténerenként 120 dollár), amely 2028-ra 33 dollár/nettó tonnára (konténerenként 250 dollár) nő.
A külföldön gyártott autószállító hajókra új díjat vezetnek be, amely 180 nap elteltével járművenként 150 dollárral kezdődik. A második fázisú intézkedések három év múlva lépnek életbe, és az LNG-szállító hajókra vonatkoznak, fokozatosan növekvő korlátozásokkal, amelyek 22 éven át érvényesek. A díjak alól mentesülnek a Nagy-tavak és a Karib-térség hajózása, az amerikai területekre irányuló szállítmányok, valamint az ömlesztett áruk, mint például a szén és a gabona exportja, továbbá az üresen érkező hajók. Korábban Donald Trump kijelentéseiből lehetett arra következtetni, hogy véget vethet a vámháborúnak.