Kezdetét veszi az egri önkormányzati intézmények átszervezése | EgerHírek

A költséghatékony működés érdekében zajló átszervezés célja, hogy jelentős megtakarításokat érjen el a város. Első lépésként a bölcsődei és szociális szektorok integrációja valósulna meg, ami lehetővé tenné, hogy az önkormányzat évente körülbelül 90 millió forintot takarítson meg az egyesített intézmények működtetésével.
Az átszervezés részleteiről szerdai sajtótájékoztatójukon Vágner Ákos polgármester és Gál Judit alpolgármester asszony tájékoztatták a nyilvánosságot.
Elsőként Vágner Ákos polgármester osztotta meg a költségvetési tárgyalások aktuális állását. Kiemelte, hogy sikeresen túljutottak az egyeztetések első szakaszán, amely során átfogó képet nyertek arról, hogyan működik az önkormányzat. Jelenleg 12 intézmény és 15 vállalkozás segíti a helyi önkormányzati feladatok ellátását, ezekben az intézményekben és cégekben az önkormányzat tulajdonosi érdekeltséggel bír. A polgármester tájékoztatása szerint a költségvetési vita során, a jelenlegi helyzetet figyelembe véve, 2025-re 18-19 milliárd forint működési bevétellel terveznek. Ezzel szemben a működési kiadások, amelyek mind az intézményeket, mind a cégeket, mind az önkormányzatot érintik, 24-25 milliárd forint körüli összeggel kalkulálnak. Fontos megjegyezni, hogy ezek a számok még nem véglegesek; a városvezetés folyamatosan dolgozik a pontosításon.
Mint azt Vágner Ákos elmondta: - Jelenleg minden sort, minden igényt tételesen áttekintünk, ebben én magam is részt veszek a gazdasági irodával közösen. A második körös költségvetési tárgyalás várhatóan a jövő héten indul. A célunk az, hogy a 18-19 milliárd forintos bevételi oldalhoz igazítsuk a költségoldalt - tette hozzá, majd kiemelte: jelen pillanatban az látható, hogy a 2025-ös évben lesznek olyan közszolgáltatások, amelyeket nem tudnak majd abban a minőségben szolgáltatni, amelyet a városlakók elvárnak.
A polgármester véleménye szerint a helyi önkormányzat működési struktúrájának gyengeségei okozzák a felmerülő problémákat. Ahhoz, hogy valódi változások kezdődjenek, szükség van átgondolt döntések meghozatalára, amelyeknek a hatásai csak 2026 környékén mutatkoznak meg tartósan. Ezt a gondolatot tovább hangsúlyozta egy konkrét példával is.
Első lépésként elindítanak egy 5 önkormányzati intézményt érintő struktúrajavító-átalakítást, amivel Gál Judit alpolgármestert bízták meg. Ezzel kapcsolatban jelenleg még egyeztetések folynak - tette hozzá Vágner Ákos.
Az átalakítás folyamata során részt vesznek a Gyermekjóléti és Bölcsődei Igazgatóság, az Egri Szociális és Szolgáltató Intézmény, valamint az Egri Felsővárosi, Belvárosi és Kertvárosi Óvodák.
Gál Judit kiemelte, hogy a költségvetési tárgyalások során már felmerült a szükségessége annak, hogy újragondolják az intézmények működését a jövőben. Rámutatott, hogy a város lakói részéről egyre inkább megfogalmazódnak olyan elvárások, amelyek a hatékonyabb és átláthatóbb működést sürgetik, mindezt pedig úgy, hogy a szakmai színvonal is folyamatosan emelkedjen.
Az alpolgármester asszony tájékoztatójában hangsúlyozta a Gyermekjóléti és Bölcsődei Igazgatóság kiemelt szerepét az érintett öt intézmény közül. Jelenleg két, szakmai szempontból eltérő terület működik együtt ezen a területen, ami nem ideális. A jövőbeni tervek szerint a bölcsődei szolgáltatás függetlenné válik a gyermekjóléti igazgatóságtól: a gyermekjóléti szolgáltatások a szociális ágazathoz kerülnek, míg a bölcsőde integrálódik a három óvodai körzethez.
Gál Judit hangsúlyozta, hogy optimistán tekintenek a jövőre, amikor a két rendszer, a szociális ágazat és a bölcsődei-óvodai igazgatóság egyesül, és létrejön egy új intézményi hálózat, amelyet egy főigazgató irányít majd. A dolgozók számára ez a változás nem hoz jelentős eltéréseket – tette hozzá. Kiemelte, hogy különösen fontos, hogy az egri egyetem falai közül sok tehetséges kisgyermeknevelő került ki, akik óvodapedagógus végzettséggel is rendelkeznek, így biztosítva a szükséges humánerőforrást a jövőbeni feladatokhoz.
- Ez azt jelenti, hogy a humánerőforrást is sokkal hatékonyabban tudjuk kezelni, hiszen azok a szakemberek, akik már egy óvodapedagógusként végeztek, megfelelően látják azt, hogy honnan hová megy a gyermek. A bölcsődei gondozás és az óvodai nevelés végre a helyére kerül, illetve a bölcsőde óvoda átmenet is sokkal egyszerűbb lesz - tette hozzá az alpolgármester asszony.
Ezzel a módosítással Gál Judit véleménye szerint jelentősen javulni fog az önkormányzattal való kommunikáció. A főigazgató személyének bevezetése lehetővé teszi, hogy egy központi figura gyűjtse össze a véleményeket és szükség esetén egyeztessen a problémákról. Ennek következtében a kapcsolattartás nemcsak hatékonyabbá, hanem sokkal gyorsabbá is válik, így az ügyek rendezése is sokkal előbb megtörténhet - emelte ki az előnyöket.
Egy újabb fontos lépésként említésre került, hogy a katolikus óvodák megnyitásával Egerben öt új csoport létesül, ami jelentős hatással lesz a városi óvodahálózatra. Emellett lehetőség nyílhat a bölcsődei férőhelyek bővítésére is, így a szülők igényeit még inkább figyelembe tudják venni a jövőben. Az új struktúra nemcsak a férőhelyek számát növeli, hanem a bölcsődék és óvodák konyháinak működését is hatékonyabbá teszi, ami a gyermekek étkezésének minőségére is pozitív hatással lesz.
A Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató intézmény kapcsán fontos hangsúlyozni, hogy a hajléktalanok, az idősek, valamint a fogyatékkal élők támogatása alapvető prioritást élvez. Célunk, hogy az otthoni ellátás és a segítő tevékenységek színvonala jelentősen emelkedjen, és az ügyintézés folyamata gyorsabbá váljon. Az innováció jegyében egy olyan rendszert kívánunk kialakítani, amely rugalmasan alkalmazkodik az igények változásaihoz, és a rendelkezésre álló forrásokat a lehető legjobban hasznosítja az egriek érdekében. Gál Judit hangsúlyozta, hogy a gyermeknevelés és a szociális ellátás területén sürgető szükség van arra, hogy a város egy átfogó koncepciót dolgozzon ki a hatékony működés érdekében.
Vágner Ákos tájékoztatójában hangsúlyozta, hogy az átalakítás folyamata fokozatosan, több szakaszban valósul meg, és várhatóan körülbelül 90 millió forintos megtakarítást hoz, mindezt úgy, hogy elbocsátásokra nem lesz szükség. A megtakarítás jelentős része a Hibay úti óvoda átszervezéséből származik, amely kapcsán elmondta, hogy a funkcióját vesztett régi óvodaépület és telek hasznosítása ügyében már kapcsolatba léptek az MNV Zrt.-vel. Jelenleg is folyamatban vannak az egyeztetések, így a részletekkel később fognak szolgálni.
A polgármester hangsúlyozta, hogy a pletykák és rémhírek elkerülése érdekében úgy döntöttek, elsőként a sajtó révén tájékoztatják a közvéleményt az elképzeléseikről, mielőtt mélyreható egyeztetésekbe kezdenének az érintett intézményekkel. Kiemelte, hogy a közölt információk csupán tervek, nem végleges döntések. Az átszervezéstől azt remélik, hogy a dolgozók, a szülők és a gyerekek tapasztalataiban kizárólag a körülmények javulását érzékelik majd, beleértve a szociális szektor helyzetének javulását is. Az új struktúra bevezetése legkorábban a következő nevelési év kezdetén, szeptemberben valósulhat meg – tette hozzá Vágner Ákos.