Horner meglepetten szemléli az FIA legújabb szárnytesztjeit: "Miért most, a kilencedik futamtól kezdve?" - F1VILÁG.HU

Ez utóbbi időzítés az, amit a Red Bull csapatfőnöke nem ért.
„Örömteli, hogy foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Nyilvánvaló, hogy történt egy módosítás, és sikerült orvosolni a hátsó szárnyakkal kapcsolatos problémát” – nyilatkozta Horner a londoni F1-es szezonnyitó rendezvényen, amikor az újságírók érdeklődtek a témáról.
Az első szárnyakkal kapcsolatos módosítások csupán a kilencedik versenyen lépnek életbe. Miért pont akkor? Ezt sajnos nem tudom megmondani, de a tény az tény: ez a szabály mindenkire egyaránt vonatkozik.
Horner véleménye szerint a két fázisú szabálymódosítás a költségek emelkedéséhez vezet, mivel a csapatoknak különböző stratégiákat kell kidolgozniuk a szezon első és második szakaszára.
Ez azt jelenti, hogy kétféle konfigurációval kell számolnunk: az egyik a 9. verseny előtt, a másik pedig a versenyt követően kerül bevezetésre, ami elkerülhetetlenül további költségekkel fog járni.
A Ferrari csapatfőnöke, Fred Vasseur, ezzel szemben nem látja problémásnak az FIA határozatát.
"Számomra ez nem jelent gondot" - mondta a francia szakember a PlanetF1.com-nak. "Fontos, hogy tiszta helyzet legyen. A legfontosabb számomra az, hogy tudjuk, mit kell módosítani az első szárnyon Barcelona előtt."
Vasseur véleménye szerint az FIA által megadott időzítési keretek jelentősen megkönnyítik a tervezési folyamatot, mivel a csapatok előre tisztában vannak azzal, mikorra kell befejezniük az új alkatrészek kidolgozását.
"Az időzítéssel kapcsolatban lehetnek eltérő vélemények, hiszen Monacóban még az előző beállításokat kell alkalmaznunk, utána viszont már egy teljesen új aerodinamikai csomaggal érkezünk" - fejtette ki. "De ha összességében nézzük, ez számunkra kedvező, mert így pontosan tudjuk, mikor érdemes új fejlesztésekkel előrukkolni."
A legrosszabb forgatókönyv az lett volna, ha nekivágunk a szezonnak, és mindössze 2-3 verseny után megérkezik egy technikai direktíva (TD), amely gyökeresen átírja a terveinket. Ez jelentősen megnehezítette volna a felkészülést, és komoly zűrzavart okozott volna az egész csapat életében.
Vasseur véleménye szerint a csapatok már az idény elején előre megtervezték a fejlesztéseket az első szárnyhoz, ezért ez a módosítás nem ró különösebb terhet rájuk.
"Mindannyian terveztünk módosításokat az első szárnyakon az idény során, így most már tudjuk, hogy Barcelonáig kell elkészítenünk őket."
A regnáló konstruktőri világbajnok McLaren is reagált a szabályváltozásokra, és megerősítette, hogy az MCL39 első szárnya kisebb módosításokat igényel az FIA új tesztjei miatt. Andrea Stella csapatfőnök azonban hangsúlyozta, hogy ez nem okoz komoly problémát számukra.
"Semmi fejfájást nem jelent számunkra" - nyilatkozta Stella a Sky Sports News-nak. "A szezon kezdetére gyakorlatilag nincs szükségünk változtatásokra."
"A kilencedik futamra egy kisebb módosítás szükséges, de ennyi."
A McLaren-főnök szerint a szárnyakkal kapcsolatos vita túldimenzionált, mert ennél sokkal fontosabb kérdések is vannak a csapatok fejlesztési stratégiájában.
"Tudom, hogy ez most nagy téma lett, de ha arról van szó, hogy mi okoz igazán nagy kihívást és mi miatt kell aggódnunk, azok teljesen más tényezők" - magyarázta Stella.
"Azok a kihívások jelentenek valódi nehézséget, amelyek tizedmásodpercek alatt képesek előnyhöz juttatni. Lehet, hogy túlságosan is egyszerűsítettem a helyzetet, de valójában ezek a finom részletek nem annyira lényeges problémák."
Az FIA új szárnytesztjei egyértelműbb szabályozást hoznak, azonban a csapatfőnökök eltérően látják azok hatásait. Míg Horner szerint az időzítés furcsa és költségnövelő, addig Vasseur és Stella úgy véli, a tervezhetőség miatt előnyös a bevezetés módja.
A szezon kezdeti szakaszában a jelenlegi aerodinamikai elvek dominálnak, azonban a csapatok Barcelonában fognak először bemutatkozni az új szabályoknak megfelelő, átalakított első szárnyaikkal. Felmerül a kérdés: vajon ezek a módosítások valóban hatással lesznek az erőviszonyokra, vagy csupán egy adminisztratív korrekcióként fognak funkcionálni?