A Cloudflare kihívást intézett az adatporszívózó MI-fejlesztők felé.


A cég alapból kitiltja ügyfelei oldaláról a minél több internetes információt felszippantani akaró MI-botokat. A tartalomgyártó weboldalak üzemeltetői pedig egy új szolgáltatásnak köszönhetően "belépő díjat" szedhetnek a webet pásztázó robotoktól.

A Cloudflare júliustól életbe lépő új rendszere gyakorlatilag nyílt hadüzenetként értelmezhető az MI-modellek fejlesztői számára. Ez a rendszer alapvetően megakadályozza, hogy a weboldalakon található adatokat gyűjtő botok hozzáférjenek a tartalomhoz. Az utóbbi években a mesterséges intelligencia "táplálására" használt automatizált crawlerek komoly feszültséget okoztak, hiszen a tartalomgyártó kiadók és a jelentős internetes platformok üzemeltetői azzal vádolták az MI-fejlesztőket, hogy jogtalanul profitálnak olyan információkból, amelyekhez nem rendelkeznek megfelelő jogokkal.

A jelentős internetes infrastruktúra-szolgáltatónak számító Cloudflare szerint azért van szükség a váltásra, mert a világháló korábbi, keresőmotorokra épülő működési struktúrája sem működik többé. Ebben a rendszerben a minőségi tartalom előállítója legalább a keresőből érkező látogatókból megpróbálhatott értéket (=pénzt) teremteni.

Ma viszont már egyre gyakoribb, hogy a felhasználók át se kattintanak az eredeti forrásra, hiszen az MI-crawlerek által innen-onnan összeszedett összefoglaló elégségesnek bizonyul kíváncsiságuk csillapítására. Így viszont a tartalom tényleges előállítói sem bevételhez, sem látogatói forgalomhoz nem jutnak, ami hosszabb távon az egyedi internetes anyagok beszűkülésével veszélyeztet.

Kaparás belépő díj ellenében

A Cloudflare nem húzza le végleg a rolót, hiszen ügyfelei számára lehetőséget biztosít a robotok kategorizálására. Sőt, akár látogatás alapú díjat is kérhetnek a crawlereket üzemeltetőktől. Az újdonság erejével ható Pay Per Crawl rendszer technikai megvalósítását a Cloudflare vállalja, ideértve az azonosítás folyamatát és a mikrotranzakciók automatikus lebonyolítását is.

A bevezetéssel kapcsolatban tett nyilatkozatok alapján elmondható, hogy az új szolgáltatás deklarált célja egy olyan fenntartható internetes adatgazdaság kialakítása, ahol az MI-cégek nem potyázóként élősködnek a nyílt interneten, hanem tisztességes kompenzációt biztosítva támogatják a minőségi, egyedi tartalom előállítóit.

A kezdeményezés bejelentéséhez könnyű volt támogató partnereket találni a tartalomszolgáltatók és médiavállalkozások között, akik magukat megkárosítva érzik. A sajtóközleményben többek között szerepel az Associated Press, a Condé Nast, a Reddit és a Pinterest neve, de a hosszú listán ott figyel a Gannett és a Ziff Davis is.

Related posts