**Az egyéni jólét hatása a teljesítményre – Beszélgetés Charaf Hassannal, a BME VIK dékánjával** A boldog és elégedett emberek általában jobb teljesítményt nyújtanak, és ezt a tényt Charaf Hassan, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamos


Ez a cikk eredetileg az UNI in&out 2024-es nyári kiadványában jelent meg.

"A betonbiztos alapot a BME kezdettől fogva adja, és ebből a minőségből nem engedünk" - mondta az UNIside-nak Charaf Hassan, a BME VIK dékánja.

Személyesen nem tartom valószínűnek, hogy diploma nélkül bárki sikeres tudna lenni a tudás központú társadalomban, legyen szó Európáról vagy Ázsiáról. Ugyanakkor elismerem, hogy mindig léteznek kivételek, és ezek a különleges esetek továbbra is megjelennek.

A BME nemzeti kincs, a mértékadó felsőoktatási általános és szakterületi nemzetközi rangsorokban a 200-800. hely között szerepel, azaz a világelithez tartozik. Intézményünk a piaci igényekre azonnal tud reagálni, legyen szó az üzemmérnök-informatikus, az űrmérnökképzésről vagy a BIM-rendszerekhez értő szakemberek oktatásáról.

A Bprof üzemmérnök-informatikus képzéssel sikerült hamar választ adnunk egy piaci igényre, amely sokkal nagyobb gyakorlatorientáltságot igényel. Komoly kihívást jelentett a számunkra az új megközelítés: jóval több, másfélszer annyi gyakorlati rész van benne, mint a többi képzés első két évében. A másik jellegzetessége ennek a képzési formának, hogy hidat jelent az ipar, az informatikai ipar, informatika ágazat és az egyetem között.

Az első év a tudás alapjainak lefektetéséről szól: a diákok mélyreható ismereteket szereznek matematikában, fizikában, informatikában, programozásban, adatbázisokban és hálózati rendszerekben. A második év során az alkalmazott mesterséges intelligencia rejtelmeibe merülnek, miközben a hallgatók egyre inkább specializálódnak saját érdeklődési területükre. Azt szoktam hangsúlyozni, hogy az utolsó év első felében a diákok három és fél napot töltenek el a partnercégnél, míg a második felében már négy napot, így gyakorlatilag "fél lábbal" belépnek az ipar világába. Tapasztalataink szerint a gyakorlati helyeken az esetek 87%-ában sikerül elhelyezkedniük a tanulóknak. Érdemes megemlíteni, hogy erre a képzésre nemcsak friss érettségizők jelentkeznek, hanem olyanok is, akik már rendelkeznek BSc/BA vagy MSc/MA diplomával, így ők már tisztában vannak az élethosszig tartó tanulás jelentőségével.

Azok közé a személyek közé sorolom magam, akik nem osztják azt a véleményt, miszerint a jelenlegi fiatalok gyengébbek lennének, mint a mi generációnk. Nem is mondanám, hogy rosszabbak vagy jobbak, csupán mások. A Budapesti Műszaki Egyetem mindig is szilárd alapokat biztosított számunkra, és mi nem vagyunk hajlandók kompromisszumot kötni e minőség terén.

Azt, hogy vállalkozó szelleműek, igényeik és álmaik vannak. Azt szoktam mondani a családomban, hogy engem az tart életben, hogy fiatalok között vagyok és tanulok tőlük folyamatosan. Engem egy dolog érdekel: a csillogó szemek száma, ez az, ami nagyon motivál.

Nagyon fanatikus vagyok a BME iránt, én itt váltam felnőtté. Dékánként, hazai és nemzetközi projektek vezetésében szerzett vezetési és menedzseri tapasztalataimat az egyetem javára szeretném hasznosítani. Nem hiszek sem a "langyos vízben", sem a "takarék üzemmódban". Abban hiszek, hogy a bevételeket növelni kell, valamint abban, hogy a tisztességes működéshez szükséges erőforrásokat meg kell és meg lehet teremteni. Meggyőződésem szerint erre képesek is vagyunk, és ilyen szellemben készítettem el a pályázatomat.

A BME campusán számtalan izgalmas innovációval találkozhatunk. Az egyetem területét saját 5G-hálózattal láttuk el, ami lehetővé teszi számunkra, hogy egyedi környezetet teremtsünk a különféle megoldások kifejlesztéséhez és teszteléséhez. Ez a lépés nem csupán technológiai előrelépés, hanem egy új korszak kezdetét is jelenti a kutatás és fejlesztés terén.

Nemrégiben a felsőoktatási törvény keretein belül bevezetésre került a mikrotanúsítvány fogalma, amely új lehetőségeket kínál a tudás megszerzésére. Ahhoz, hogy ezt a rendszert sikeresen működtethessük, szükség volt egy megfelelő infrastruktúra kiépítésére. Célunk, hogy képzéseink minden kurzusát egyetlen platformon kínáljuk, hasonlóan a világ vezető egyetemeihez. Ez lehetővé teszi, hogy bárki, aki alapszinten szeretne hozzájutni egy-egy tudáselemhez, egyszerűen és gyorsan elérje azt. Fontos megjegyezni, hogy a kredit csak akkor jár, ha a résztvevő teljesíti a kitűzött követelményeket. Ennek érdekében egy speciálisan kialakított vizsgatermet hoztunk létre, amelyben 60 számítógép áll rendelkezésre, lehetővé téve a helyszíni, jelenléti vizsgák lebonyolítását.

Széchenyi István híres mondása, miszerint „merjünk nagyok lenni”, számomra inspiráló üzenetet hordoz. Az álmodozás nem csupán engedélyezett, hanem szükséges is ahhoz, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem nemzetközi szinten elérje a legjobbak közé tartozó státuszt. Célom, hogy egy napon a legjobb európai műegyetemek között ismerjenek minket. Ehhez azonban nemcsak az én elkötelezettségemre van szükség, hanem a fenntartónk partnerségére is, aki felismeri, hogy egyetemünk fejlődése a nemzet érdekeit is szolgálja. Emellett fontos, hogy az ipar is aktívan részt vegyen ebben a folyamatban. Ezért egy új partneri programot tervezek, amely a tudástranszferre és a tapasztalatok megosztására helyezi a hangsúlyt. Ezzel a megközelítéssel nem csupán a tudományos eredmények javítását célozzuk meg, hanem a gazdasági élet szereplőivel való szorosabb együttműködést is, amely kölcsönösen előnyös lehet.

A felsőoktatás eddig nem kapott megfelelő figyelmet az egyetemeken, mint üzleti tevékenység. Most azonban egy új stratégia kidolgozásán dolgozom, amelyben ipari partnerekkel együttműködve szeretnénk előre lépni. Fontos, hogy mindig szem előtt tartsuk a célt: a BME-nek a globális élvonalba kell kerülnie. Meggyőződésem, hogy ha elkötelezetten dolgozunk, tíz éven belül képesek leszünk elérni ezt a magaslatot.

Úgy vélem, hogy ez egy valós értékajánlat az állam, a fenntartó és az ágazatirányító számára, amelynek megvalósításához elengedhetetlen a megfelelő befektetés. Az egyetem számára a jövő kulcsfontosságú, és ezt három alapelv tükrözi: a fenntartóval kialakított partnerségi kapcsolat, a kölcsönösen előnyös együttműködés az ipari szereplőkkel, valamint a környezetünk iránti elkötelezettség. E három tényező – a fenntartó, az ipar és a hit – határozza meg a BME karakterét. Mindezek közül a legfontosabb építőelem pedig a hallgatói közösség. Szerencsések vagyunk, hiszen az ország legtehetségesebb fiataljai választanak minket.

Az egyetemünk egyedisége abban rejlik, hogy nagyon sok, egymástól független, illetve függő kompetencia is egy helyen van ahhoz, hogy bármilyen szakmai megoldást meg tudjunk valósítani. Az innovatív, befektető egyetemben hiszek, abban, amely képes befektetni a jövő fiataljaiba, képes új értékeket alkotni és nyitni a piacra, hogy ebből bevételt termeljünk.

Határozottan kijelenthető, hogy a BME Magyarország vezető műszaki felsőoktatási intézménye.

Imádom a hallgatók társaságát, és mindig az ő érdekeiket képviselem. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem nemcsak szakmai szempontból kiemelkedő, hanem a stabil hallgatói képviseletek szempontjából is erős bázist nyújt. Egy gyakran hangoztatott üzenetem számukra, hogy törekedjenek az egységre, hiszen ez kulcsfontosságú a közösségünk fejlődésében. Célunk, hogy a BME ne csupán egy tanulási helyszín legyen, hanem egy olyan környezet, ahol az emberek tényleg jól érzik magukat. Úgy vélem, hogy a közösségi terek számának növelése elengedhetetlen, hiszen ha a hallgatók jól érzik magukat az egyetemen, az a teljesítményükre is kedvező hatással lesz.

Kevés, bár jóval több a törvényi minimumnál. Mintegy 4000 férőhelyünk van arra a 20 ezer hallgatóra, aki nálunk tanul. Ez 20 százalék, de a tervek között szerepel, hogy a duplájára emeljük.

A diplomaátadó beszédemben mindig azt mondom a végzetteknek, hogy legyenek büszkék és legyenek hálásak a családjaiknak, akik támogatták ezt a tevékenységet, mert nélkülük nem tudtak volna eljutni a diplomáig. Beiratkozáskor ezért is kötünk szövetséget a szülői fórumon az édesanyákkal és édesapákkal. A diákoknak ugyanis mind a család, mind az egyetem oldaláról szükséges a támogatás, hogy sikereket érjenek el.

Related posts