Gondolta volna, hogy mi rejlik a repülés biztonságának árnyékában? Jelenleg ez a jelenség a legnagyobb kihívást jelenti a légi közlekedés világában.


Hosszú hónapok várakozása, járatok törlése, és frusztrált utasok - noha a légiforgalom volumene lassan, de biztosan elérte a 2019-es, a világjárvány előtti nyugalom szintjét, a reptereken még mindig számos kihívás vár megoldásra.

Örömteli, hogy a helyzet idén sokkal rendezettebb, mint a tavalyi évben, de a statisztikák szerint Európa 20 legnagyobb légitársasága már az év első öt hónapjában is több tízezer késést és járattörlést könyvelhetett el. Az Allianz szakértői azonban figyelmeztetnek, hogy az utasok repülési élményét újfajta kockázatok árnyékolják be. Az idei Risk Barometer jelentésük alapján öt kulcsfontosságú rizikófaktort azonosítottak, amelyek nemcsak a légitársaságok működésére, hanem az utasok mindennapi utazási élményére is komoly hatással lehetnek.

Az Eurocontrol hivatalos statisztikái szerint 2024-ben az európai repülőjáratok második felének indítása rendszerint késlekedett, és az érkezések megbízhatósága sem haladta meg a 60%-ot. Ezzel szemben az idei június hónap kedvezőbb tendenciát mutatott: az indulási időpontok pontossága 64%-ra emelkedett, míg az érkezések esetében ez a szám már 71% fölé került. Ugyanakkor aggasztó jelenség, hogy a FlightRight adatai alapján 2025 májusáig a legnagyobb forgalmú 20 európai légitársaság járatainak 16%-a valamilyen formában késés vagy fennakadás által érintett.

Bár utasként lényegében mindegy, hogy a járattörlésért a légitársaság vagy a repülőtér személyzeti gondjai a felelősek, érdemes tudatosítani, hogy a kényelmünket szolgáló új technológiák elterjedése egyúttal kiszolgáltatottabbá is teszi az iparágat. Miközben a légiutasok többsége örömmel használja a digitális megoldásokat, mint például az applikációk által kínált gyorsabb folyamatok, az online jegyvásárlás és a becsekkolás, ez a digitalizáció a szektor sebezhetőségét is fokozza.

Related posts