Hihetetlen teljesítmény: Egy autónak eddig mindössze egyetlen tulajdonosa volt!
Határokon átívelő kaland: vajon tényleg túlzó gondolat, ha egy autót hét különböző országban jegyeztek be?
Az újonnan gyártott autók jelentős száma azonnal elhagyja a hazai teret, amint legördülnek a gyártósorról. A használt járművek sem maradnak sokáig az országban, hiszen gyakran külföldre exportálják őket, így pályafutásuk alatt számos tulajdonos kezébe kerülnek.
A carVertical adatbázisában Magyarországon nyilvántartott járművek között található egy figyelemre méltó 2019-es Audi A7, amely hét különböző országban kapott regisztrációt. Ezt követi egy 2013-as Audi A6, valamint egy 2015-ös Audi S3, melyeket hat országban jegyeztek be.
A tulajdonosok általában néhány év elteltével váltanak autót, de ez nem minden modellnél van így. Az idei rekordot egy 2007-es Audi A5 tartja, amelynek tizenhét tulajdonosa volt. Egy 2001-es Audi TT és egy 2011-es Volkswagen Golf szintén gyakran cserélt gazdát: az előbbi 16, az utóbbi 15 alkalommal.
"Ha egy autónak szembetűnően sok tulajdonosa volt, érdemes alaposan utánajárni, mi rejlik a háttérben. Az autótulajdonosok többsége általában 4-6 évenként vált autót, de ha egy gépkocsi évente vagy akár pár havonta új gazdára talál, az komoly problémákra utalhat. Az importautók vásárlói különösen nagy kockázatnak vannak kitéve, mivel ezeknél a járműveknél gyakran nehezebb nyomon követni a korábbi tulajdonosok számát. Szerencsére a járműtörténeti jelentéseket kínáló szolgáltatások egyre népszerűbbek, így ezek az információk már szinte azonnal elérhetők" – osztotta meg tapasztalatait Matas Buzelis, a cég kommunikációs vezetője.
Bár az autók balesetekkel való érintkezése elkerülhetetlen, bizonyos modellek gyakrabban kerülnek ilyen helyzetekbe, mint mások. Magyarországon például egy 2015-ös Fiat 500L esetében 11 balesetet jegyeztek fel. Ezt követően a rangsorban a 2017-es Mercedes-Benz E-osztály és a 2018-as Ford Focus található, amelyek 8, illetve 7 kárbejegyzéssel büszkélkedhetnek.
A károk mértéke jelentős hatással van arra, hogyan állapítják meg a biztosítótársaságok a javítási költségeket. Általában a prémium kategóriás modellek helyreállítása drágább, hiszen a javítások során gyakran különleges alkatrészekre és szakszerűbb megoldásokra van szükség. Ha egy autó már többször is balesetet szenvedett, és a javítási költségek összege több millió, vagy akár tízmillió forintot is elérhet, akkor rendkívül fontos, hogy szakértő végezze el a jármű alapos átvizsgálását. A járműtörténeti jelentés segít feltérképezni, mely alkatrészek szenvedtek sérülést, így a szerviz munkatársai célzottan tudják megvizsgálni ezeket a problémás területeket.
Magyarországon a legmagasabb kárértéket, amely 36,6 millió forintra rúg, egy 2015-ös Lexus RC modellnél jegyezték fel. Ezt követi egy 2020-as Tesla Model X, amelynek kárértéke 35,1 millió forint, valamint egy 2012-es BMW 6-os sorozat, amely 33,5 millió forintos kárt szenvedett el.
A magyar apróhirdetések világában számos olyan autó keresi új gazdáját, amelyek már több százezer kilométert teljesítettek, de egyik sem veszi fel a versenyt a 2002-es BMW 5-ös szériával, amelynek kilométerórája egy lenyűgöző 901 327 kilométert jelez. Ezek az extrém futásteljesítménnyel rendelkező járművek végül elérik azt a különleges pillanatot, amikor a hatjegyű kilométerszámláló újra a nulláról indul.
Hogy jobban érzékeltessük: ez a BMW 5-ös évente átlagosan több mint 45 000 kilométert tett meg 2002 óta - ez lenyűgöző távolság, ami jól mutatja, mennyi időt töltött az autó az utakon. Ezt követi egy 2009-es Audi A6 650 650 kilométerrel, és egy 2007-es Audi A6 601 290 kilométerrel.
A nagy teljesítményű autók értékesítése nem mindig zökkenőmentes, különösen, ha a jó ár elérése a cél. Éppen ezért egyes csalók képesek visszaforgatni a kilométerórát, hogy a jármű értékét mesterségesen megemeljék.
Magyarországon a carVertical által végzett járműellenőrzések során a legnagyobb kilométeróra-csökkentést egy figyelemre méltó 2008-as Audi A6-nál azonosították, ahol a kilométeróra állását hihetetlen mértékben, 421 635 kilométerrel manipulálták. Ezt követi egy 2008-as Peugeot Boxer, amelynél 399 992 kilométert hamisítottak meg, valamint egy 2002-es Audi A4, amelynek mérőóráját 376 000 kilométerrel állították vissza.