A lillafüredi kisvasút incidensével kapcsolatban a bíróság elítélte a vonatvezetőt, aki felelős volt az elszabadulásért.

2018. június 11-én a lillafüredi kisvasúti hátrahagyott kocsijai elindultak egy lejtős pályaszakaszon, mely egy induló villamosnak ütközött. A baleset következtében egy utas megsérült, emiatt a Miskolci Törvényszék előtt vonták felelősségre a vonatvezetőt, akit másodfokon elítélt a bíróság, viszont két évre próbára bocsátotta, de a döntés nem jogerős.
Másodfokon bűnösnek mondta ki a vonatvezetőt az elszabadult lillafüredi kisvasút ügyében a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett veszélyeztetés vétségében a Miskolci Törvényszék, ezért őt két évre próbára bocsátotta, megváltoztatva az elsőfokú ítéletet - közölte kedden a bíróság sajtóosztálya.
A Miskolci Járásbíróság elsőfokú ítéletében rögzített tények alapján 2018. június 11-én a Majláth telephely fővágányán egy csoport, egymáshoz kapcsolt és leállított, egyenként 10 tonnás vasúti kocsik légfékrendszeréből elszökött a levegő.
Ennek következtében a lejtős pályaszakaszon elindultak, és mivel nem volt használatban a vágányzáró sorompó, áttörték a telephely zárt kapuját. Miután a nyílt vasúti pályára jutottak, a mintegy 2 kilométeres szakaszon óránként 20-40 kilométeres sebességre gyorsultak fel, majd végül, miután átlépték az ütközőbakot, nekiütköztek egy miskolci villamosmegállóból éppen elinduló villamosnak.
A baleset során a villamos utasa olyan sérüléseket szenvedett, amelyek nyolc napon belül gyógyulnak, de az ütközés komoly kockázatot jelentett a villamosvezető és a többi közlekedő életére és testi épségére is.
A járásbíróság a szakértői véleményre alapozva megállapította, hogy a kisvasutat üzemeltető vállalatnál nem álltak rendelkezésre egyértelmű szabályozások az egyes munkakörök pontos feladatait illetően. A munkavállalók így szokásjog alapján látták el teendőiket, ami miatt nem lehetett megállapítani a vádlottak büntetőjogi felelősségét. Ennek következtében a vonatvezetőt és a forgalmi szolgálattevőt a bizonyítottság hiányában felmentették, míg a tartalékos mozdonyvezetőt a bűncselekmény hiányában első fokon szintén felmentették.
A Miskolci Törvényszék felülvizsgálta az elsőfokú döntést, és megállapította, hogy az elsőrendű vádlott bűnös a közlekedés biztonsága ellen, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetés vétségében. Ennek eredményeként a bíróság két év próbaidőre bocsátotta őt, miközben a járásbíróság korábbi ítéletét egyéb tekintetben fenntartotta.
A másodfokú tanács megállapította, hogy a baleset okát kizárólag emberi tényezők, konkrétan mulasztás vezethette elő, nevezetesen az elsőrendű vádlott által elkövetett hibát, amely a kézifék megfelelő behúzásának elmulasztásából eredett. Ennek következtében a légfékrendszerből levegő távozott, ami végül a balesethez vezetett. Az ítélet jelenleg még nem jogerős.