Egy lehetséges hiba a helikopter antenna rendszerében is szerepet játszhatott az ausztrál helikoptertragédiában.

Egy nem megfelelően működő rádióantenna és a csökkentett biztonsági intézkedések láncolata hozzájárult ahhoz a szomorú helikopter-balesethez, amely 2023 januárjában négy ember halálát okozta az ausztráliai Sea World térségében - számolt be róla a BBC.
A Gold Coast tengerparti üdülőváros felett, mindössze húsz másodperccel azután, hogy az egyik helikopter felemelkedett, tragikus baleset történt: két helikopter ütközött össze a levegőben. Az egyik gép éppen a föld felé tartott, amikor a másik váratlanul keresztezte az útját.
A másik helikopter pilótája ügyesen landolt, ám az utasok sajnos súlyos sérüléseket szenvedtek el a baleset során.
A jelentés alapján a tragédia fő okai között szerepel a kommunikációs lánc megszakadása. A helikopter pilótája, aki éppen az indulásra készült, nem kapta meg vagy nem hallotta jól a másik géptől érkező, létfontosságú rádióhívást, amely egy taxizási üzenet volt. Ez a hiba döntő szerepet játszott a történtek alakulásában.
Az ausztrál közlekedési és biztonsági iroda (ATSB) megállapította, hogy a helikopter antennája hibás volt, amely valószínűsíthetően megakadályozta a rádióüzenet fogadását. A másik, egy ötperces panoráma repülésről visszatérő helikopter pilótája látta ugyan a földön tartózkodó gépet, de nem tekintette veszélyforrásnak, ugyanis arra számított, hogy ha az a felszálláshoz készülődik, azt rádión bejelentik.
Mivel a bejelentés elmaradt, semmi nem jelezte a pilótának, hogy ütközésveszély alakulhat ki.
Amikor a helikopter végre felemelkedett a földről, a másik gép már a leszállás fázisába lépett, és a két jármű sajnálatos módon összecsapott.
A baleset hátterében nemcsak a technikai hiba, hanem a Sea World Helicopters vállalat repülési műveleteiben bevezetett változtatások is szerepet játszottak. A cég a vizsgálat szerint az elmúlt időszakban bővítette szolgáltatásait: új leszállóhelyet alakított ki, és nagyobb helikoptereket - Eurocopter EC140 B4 típusokat - állított üzembe.
Bár a turisztikai élmények fokozására irányuló fejlesztések elsődleges célja a látogatók elégedettségének növelése volt, idővel a meglévő biztonsági rendszerek sérülékenységét is felerősítették. A korábban használt forgalomirányítási kockázatkezelési protokollokat nem frissítették kellőképpen, ami miatt egyre több összecsapási lehetőség jött létre a repülési útvonalak és a légi járművek mozgása között - olvasható az ATSB jelentésében.
A túlélők a leszálló gép pilótáját hősként emlegették, amiért sikerült épségben letennie a megrongálódott helikoptert. Az ATSB kiemelte, hogy még a jó szándékkal végrehajtott fejlesztések is vezethetnek nem szándékolt biztonsági kockázatokhoz, ha azokat nem megfelelő kockázatelemzéssel és működési kontrollal hajtják végre.
"A legfontosabb tanulság ebből a vizsgálatból az, hogy bármilyen változtatás a légi közlekedésben - még ha a biztonság növelését is célozza - nem várt következményekkel járhat. Ezért minden ilyen változtatást szigorú és átlátható folyamatban kell kezelni, hogy a repülés biztonságát ne veszélyeztessük" - nyilatkozta Angus Mitchell, az ATSB főbiztosa.