Egy furgon, ami tele van a szükséges vagánysággal.


Egyedi igényekhez igazodva, egyéni vállalkozók és kis- és közepes cégek számára ideális megoldás áruk szállítására. Tökéletes választás futárautóként, ugyanakkor szervizkocsiként is kiválóan teljesít.

A nagy furgonok univerzuma 2006-ban egy új szereplővel bővült: a Volkswagen Crafterrel. Ezzel a modellel a német gyártó méltó módon búcsúztatta el a híres LT-szériát, amely sokáig a piacon volt. Talán már csak kevesen emlékeznek, de az első generációs Crafter a Mercedes-Benz Sprinterrel közös platformon készült, ami különös színt adott a furgonok világának. A változás azonban nem állt meg, hiszen 2016-ban debütált a Crafter teljesen új, saját fejlesztésű változata, amelynek gyártása a lengyelországi Września városában zajlik. Mostanra már nyolc éve, hogy itt készül a modell, amely 2024-ben technikai frissítéssel gazdagodott. Nemrégiben pedig lehetőségünk nyílt kipróbálni a modernizált verziót, amely számos izgalmas újítást rejtett magában.

Szerkesztőségünkbe egy igazán különleges, a mindennapokhoz szorosan kapcsolódó furgon érkezett, amely színvilágával és dizájnjával eltér a megszokottól. Ez a hűtőmaszk színtelen, és a króm lamellák hiánya miatt letisztult, mégis figyelemfelkeltő megjelenést kölcsönöz neki. Bár a fehér a legelterjedtebb szín a hazai furgonok között, a Crafter esetében nem ez az ideális választás. A motorháztető domborulatai, amelyek a légáramlás javítására lettek kialakítva, közelről nézve igazán karakteressé varázsolják az autót, s egy kis "csibészséget" csempésznek a megjelenésébe. E részletek miatt a Crafter igazán egyedi és vonzó alternatívát kínál a furgonok világában.

Figyelembe véve a Volkswagen legújabb, az elmúlt néhány évben bemutatott áruszállítóit (ID.Buzz, Transporter) elmondható, hogy a Crafter formaterve kissé megfakult. A teljes, piaci kínálat fényében viszont nem. A maga idejében sikerült egy olyan időtálló, sok szempontból "vévés" dizájnt megteremteni, ami éppúgy megállja a helyét a jövős-menős furgonok, valamint a gazdag felszereltséggel készülő lakóautók között. Merthogy a Crafterből ilyen is létezik, ráadásul a legendás California kivitelben. Olyankor a kéttónusú fényezés, a sötétített ablakok, valamint a külső burkolatokon megjelenő krómozás teszi exkluzívabbá a megjelenését.

Hazánkban három fő áruszállító kivitel áll rendelkezésre: platós, alvázas és zárt. Szerkesztőségünk legújabb tesztalanyának a zárt változata érkezett, így most ennek a méreteit fogjuk részletesebben megvizsgálni! A gyári katalógus szerint elérhető belőle közepes tengelytávolságú normál és magas tetős kivitel, valamint hosszú tengelytávolságú magas és extra magas tetős modellek. A palettát a hosszabb tengelytávolságú, magas és extra magas tetős verziók gazdagítják, amelyek nagyobb hátsó túlnyúlással bírnak. Ezt a típust könnyen azonosíthatjuk arról, hogy a második tengely és a hátsó fal között egy hosszabb karosszériamodul található.

Tesztautónk egy impozáns, hosszú tengelytávolságú, magas tetős modell, amelynek méretei lenyűgözőek: 6,83 méter hosszú, 2,47 méter széles (tükrökkel együtt) és 1,96 méter magas. Ez a méret már megköveteli a vezetőtől a fokozott figyelmet, különösen a városi manőverek során, például a kanyarodásnál. Érdekes, hogy nemcsak a klasszikus cukorfehér szín érhető el, hanem számos izgalmas árnyalat is, mint az Ascot szürke, a cseresznyepiros, a mély óceánkék, a narancssárga és a mustársárga, mindez alapfelszereltségként választható.

2016-os bemutatásakor a Crafter rendelkezett a legjobban strukturált, legergonomikusabb műszerfallal, ami olyan, mintha a hatodik generációs Transporter szélesre húzott változata lenne. Előnyeiből semennyit sem adott le az elmúlt években, de a versenytársak megtettek mindent annak érdekében, hogy felnőjenek a Crafter mellé ezen a téren. Ez többeknek sikerült is, ezért mai szemmel már talán kevésbé hat kiemelkedőnek a műszerfala. Mindez semmit sem von le a napi használati élményből.

Ha a kisebb napi használati tárgyakat, mint például öngyújtót, rágót vagy e-cigit szeretnénk elhelyezni, akkor a műszerfal középső részén található elegáns kis párkány tökéletes megoldás. Az iratok és dokumentumok tárolására pedig az utasülés előtt elhelyezkedő kesztyűtartó, a szélvédő felett lévő praktikus polc, vagy a műszerfal tetején lévő fakkok kínálnak kényelmes és rendezett helyet.

Az ajtók oldalzsebeiben kisebb ruhadarabok, például sálak, sapkák, vagy mellények is eltűnthethetők, de mivel ezeken is van egy-egy peremmel ellátott, kisebb párkány, így akár a szemüvegtokot, vagy a telefont is elhelyezhetjük az ajtón. A nagyobb holmik tárolására az üléspad alatti rész való, amihez egy mozdulattal hozzá lehet férni az üléspárna felhajtásával.

Miben különbözik az új generáció az elődjétől? Az egyik legszembetűnőbb fejlesztés a multimédia rendszer kijelzőjének megnövekedett mérete, amely immár nem a műszerfal részeként, hanem különálló, applikált formában érhető el. Emellett figyelemre méltó, hogy a multimédia rendszer alatt elhelyezett klímavezérlő gombsor eltűnt, ami letisztultabb kinézetet kölcsönöz az utastérnek. További újdonság, hogy az elektronikus rögzítő fék is megjelent a modellen, amelynek kompakt kapcsolója a műszeregység és a kormánykerék jobb oldalán, egy légbeömlő mellett található.

A multikormány is változott, emellett a Crafterbe színes és digitális műszeregység került. Ez a struktúra szerint "hagyománykövető" azaz bal oldalt van a fordulatszám, jobb oldalt pedig a sebességmérő. A kettő között a vezetéssel kapcsolatos adatok (fogyasztás, megtett út), valamint a táblafelismerő által utoljára azonosított közlekedési-tábla látható.

A Volkswagen Crafter továbbra is kiemelkedő komfortérzetet nyújt, köszönhetően a két karfás, állítható combtámasszal rendelkező vezetőülésének, amely jelenleg egyedülálló a piacon. Még egy hosszabb, Budapest-Győr út során is páratlan kényelmet garantál. Az ülések hosszirányú állíthatósága 250 mm, továbbá a háttámla is dönthető, akár 50 mm-rel. A lábtér, a válltér és a fejtér tágas, kategóriájának éllovasa. A nagy szélvédő és az oldalsó ablakok révén a vezető kiváló rálátást kap az útra. A műszerfal szürke és fekete felületei harmonikusan illeszkednek az utastér többi szürke műanyag burkolatához, valamint az ülések szövetéhez. A krómhatású elemek hiánya egy kicsit komorrá teszi a belsőt, de ezen a kormány küllői és a központi kijelző keretei, amelyek ezüstös fényt kaptak, enyhítenek valamelyest a hangulaton.

Tesztautónk impozáns, 13,6 köbméteres raktérkapacitással rendelkezik, amely lehetővé teszi négy EUR-raklap egyidejű szállítását. A raktér belső falait masszív funérlemezek borítják, míg a padlót csúszásgátló bevonat védi. A rakomány rögzítését megkönnyíti, hogy viszonylag sűrűn helyeztek el rögzítő szemeket a padlóban, így az áruk stabilan rögzíthetők. Összesen 14 rakományrögzítő szem kérhető, és további biztonság érdekében padlóba épített sínek is rendelkezésre állnak, amelyek megakadályozzák az áruk elmozdulását szállítás közben.

Az emberi szem általában a burkolatlan kerékdoboknál akadhat meg, és sajnos ez már több tesztautónál is előfordult. Mintha ez a jelenség egyfajta szabvánnyá vált volna. Pedig valójában nagy szükség lenne a figyelemfelkeltésre, hiszen ha alaposan megnézünk egy 3-6 éves használt furgont, szinte biztos, hogy találkozunk egy vagy két horpadással ezen a területen. Az utasteret a raktértől elválasztó hátfal ebben az autóban teljesen zárt, de rendelhető kis ablakkal is, ami lehetőséget biztosít a jobb látótérre. A tolóajtó mellett elhelyezett kapaszkodó megkönnyíti a fellépést.

A Volkswagen Crafter valóban lenyűgöző hajtásrendszer-választékkal büszkélkedhet. Az ügyfelek számára lehetőség nyílik arra, hogy elsőkerék-, hátsókerék- vagy összkerékhajtású változatot válasszanak. Az első- és összkerékhajtású modellek 140–177 lóerős dízelmotorokkal érhetők el, míg a hátsókerék-hajtású kivitel kizárólag egy 163 lóerős motort kínál. Mindhárom motor típus 2.0 literes, négyhengeres turbódízel konstrukció, és közös jellemzőjük a közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendezés, amely hatékony üzemanyag-ellátást biztosít. A legnagyobb teljesítményű, 177 lóerős változat esetén 410 Nm-es csúcsnyomaték áll rendelkezésre, ami dinamikus teljesítményt nyújt. Az alapmodell minden motorhoz hatfokozatú manuális váltó társul, de a 140 és a 177 lóerős változatokhoz lehetőség van nyolcfokozatú TipTronic automataváltó megrendelésére is, amely még kényelmesebbé teszi a vezetést.

A stop-start rendszer alapfelszereltségként szerepel ezeknél a motoroknál, így természetesen várható, hogy hosszabb megállások során, mint például közlekedési lámpáknál, automatikusan aktiválódik. Azonban a fékpedál felengedésével a motor szinte azonnal újraindul, így a rendszer működése a Crafternél egyáltalán nem zavaró. Bár a funkció kikapcsolható, a gazdaságosabb üzemanyag-felhasználás érdekében érdemes kihasználni a lehetőségeit.

Nincs szégyenkeznivalója a vezetéstámogató rendszerek terén a modellnek. A szériafelszereltségek közé tartozik "Front Assist" vagyis a környezetfigyelő rendszer, ami nemcsak a gyalogosokat, hanem a kerékpárosokat is képes érzékelni. Kritikus helyzetben automatikusan fékez, ezzel csökkentve az ütközés kockázatát. A sávtartó rendszer is az alapfelszereltség részét képezi, amely a forgalmi sáv nem szándékos elhagyása esetén ellenkormányoz, továbbá figyelmeztető hanggal és a multifunkciós kijelzőn megjelenő jelzéssel felhívja a vezető figyelmét a beavatkozásra. Az oldalszél-asszisztenssel kiegészülve az ESP stabilizálja a furgont tartós oldalszél esetén úgy, hogy a megfelelő kerekek automatikus fékezésével segíti a vezetőt a kormányzásban.

A vezetéstámogató rendszerek egy részét, a külső világítást, valamint a belső hangzást a magyar nyelvű multimédia rendszerben teljesen testre szabhatjuk. A felhasználók többek között a parkolófék működését is beállíthatják. Így például az is megadható, hogy a rögzítőfék automatikusan aktiválódjon a gyújtás kikapcsolásakor. Bár tesztautónkban nem volt navigáció, nem is igazán éreztük meg a hiányát, mivel rendkívül könnyen csatlakoztatható hozzá az okostelefon, így annak navigációját tükrözhettük.

A méretei miatt idő kell ahhoz, hogy az ember a kormánykerék mögött megszokja a Volkswagen Craftert. A Hungária körút sávjait például teljesen kitölti, kicsit olyan érzése lehet a sofőrnek, mintha centiken múlna, hogy a visszapillantó tükrök nem nyúlnak át a másik sávba. A valóságban természetesen ez nincs így, de rögtön beugrik, hogy milyen jó, hogy sávtartó is van benne. Fél óra sűrű forgalomban történő haladás után aztán már át lehet szellemülni a feladathoz.

Az autópályán való vezetés igazi élmény lehet a tágas szélvédő, a tempomat és a magasan állítható, rendkívül kényelmes ülések révén. A kormánykerék tapintása kellemesen puha, így még a legkeményebb munkát végző férfiak keze sem szenved el a pakolás során. Érdekes, hogy a hatalmas üvegfelület és a méretes, elefántfül-szerű visszapillantók ellenére az autópályán a menetzaj alig észlelhető. Pedig a Crafter számára nem okoz gondot a komoly levegőtömeg átvágása az úton. Azonban akad egy zavaró tényező: a kicsit rosszabb minőségű utakon hallható enyhe dübörgés, amely a raktérből érkezik, és néha megzavarja az utazás élményét.

A tesztelés során, amikor az M1-es autópályán terelések zajlottak, lehetőség nyílt két különböző funkció kipróbálására. Az egyik az útburkolati jelek észlelése, míg a másik a közlekedési táblák felismerése volt. Az útburkolati jelek elemzése különösen lényeges, hiszen a sávtartó rendszer alapvetően ezekhez a jelekhez igazodik. Terelések alkalmával gyakran előfordul, hogy a járművek a leállósávon haladnak, ahol a sárga szaggatott vonal jelzi az ideiglenes sávot, ami viszont keskenyebb, mint a megszokott. Ilyen helyzetekben a rendszer nehezen alkalmazkodik, mivel a sávtartó a sárgához próbál igazodni. Ezért rendkívül fontos, hogy a vezető folyamatosan figyeljen a kormányzásra, mivel a rendszer esetenként belenyúlhat a folyamatba, hiszen még a gyengébben látható, kopott útburkolati jeleket is jól érzékeli.

A táblafelismerés során számos kihívással kellett szembenézni, különösen a tereléses szituációkban, de a rendszer kifejezetten jól teljesítette a feladatát. Az igazi nehézséget az jelentette, hogy időnként a régi és az új táblázás egy időben volt jelen az útszakaszokon. Ennek következtében előfordult, hogy az autópálya jobb szélső sávjában 60 km/h sebességkorlátozás volt érvényben, míg a belső sávban 80 km/h-ra lehetett gyorsítani. A rendszer ezt ügyesen kezelte: a külső sávban a vonatkozó táblát, míg a belső sávban az út bal szélén található táblát figyelembe vette. Amint elhagyták a feloldó táblát, a maximális sebesség automatikusan 130 km/h-ra ugrott vissza, így biztosítva a folyamatos forgalmat és a biztonságos közlekedést.

A technikai frissítésen átesett Crafter kormányzása rendkívül közvetlen, így már a legkisebb kormánymozdulatokra is azonnal reagál. Alacsony sebességnél, mint például parkoláskor, erőfeszítés nélkül irányítható. Azonban egy apróbb hátránya van: a hátsó kilátás nem a legjobb, mivel a tesztautónkban nem volt tolatókamera. Szerencsére az oldalsó, osztott tükrök jelentős segítséget nyújtanak a környezetünk szemmel tartásában.

A motor ereje elegendő ahhoz, hogy bármilyen helyzetből biztonságosan kikerüljünk, de a gyorsaságát nem nevezném túlságosan fürgének. A 140 lóerős dízelmotor az M1-es autópálya emelkedőin inkább lassú léptekkel haladt felfelé: 80 km/órás sebességnél a főtengely percenként 1700-at fordul, míg 104 km/óránál a fordulatszám már 2000 fölött jár. A manuális váltója könnyen megszokható, és idővel ráérezhetünk, melyik fokozatban érzi magát a legjobban, így egy kis "szertelenség" is megjelenik benne, ami mindenképpen kiemeli a szürke furgonok tengeréből.

Ez a jármű egy igazi német precizitás megtestesítője, amely nemcsak szerethető, hanem pörgős karakterével is kitűnik. Olyan munkaeszköz, amely bármikor készen áll a kihívásokra, és a terhelést is könnyedén elviseli. A teszthét során a gyártó által megadott 8,8 l/100 km-es fogyasztásnál jóval kedvezőbb értékeket mértünk, hiszen az autó 7,9 l és 8,1 l/100 km között teljesítette az üzemanyag-fogyasztást. Ilyen teljesítménnyel nemcsak a számok, hanem a tapasztalatok is a pörgés mellett szólnak!

A tesztelt jármű ára nettó 16 418 000 forintot üt meg. Ebben a csomagban szinte minden lényeges extrát megtalálhatunk – egy kivétellel: a tolatókamera hiányzik, amit mindenképp figyelembe vennénk, ha saját magunknak állítanánk össze ezt az áruszállítót. Az összes többi elérhető extra javarészt a kényelmet és az esztétikumot szolgálja, így inkább személyes preferenciák kérdése.

A Crafter különböző extrákkal felszerelhető, amelyek jelentősen növelhetik a jármű funkcionalitását. Például a kiterjesztett asszisztens csomag, amelynek ára közel 800 ezer forint, tartalmazza az elindulást segítő figyelőt, a sávváltást támogató asszisztenst, a holttér figyelő rendszert mindkét oldalon, valamint a parkolás segítő technológiát. A LED-fényszórókért szintén hasonló összegű kiadással kell számolni, így nem is olyan nagy veszteség, hogy ezek nem részei az alapfelszereltségnek. Továbbá, 130-214 ezer forintért elérhető az erősített rugózás és lengéscsillapítás, míg az első tengely megerősítéséhez több mint 200 ezer forintot kell még külön kifizetni.

Ha valaki szeretné feldobni a Crafter belső terét, akkor 41 ezer forintért műbőr üléshuzatot választhat, ami egyedi megjelenést kölcsönöz. A multifunkciós, fűthető bőrkormány pedig 176 ezer forintba kerül, ami szintén hozzájárul a prémium érzéshez. Az ergoActive vezetőülés, amely hidraulikus csillapítással, két karfával, combtámasz funkcióval, állítható magasságú fejtámasszal és masszírozó funkcióval rendelkezik, szintén nem az alapfelszereltség része. Az ára több mint 400 ezer forintra rúg, de érdemes rá beruházni, hiszen a megfelelő gerincvédelem elengedhetetlen, különösen, ha valaki sok időt tölt az úton.

Az egyik legnagyobb tételt viszont a metálfényezés képezi, amelyért akár közel egymillió forintot is elkérhetnek. Fontos és hasznos extra lehet a tolatókamera, amely közel kétszázezer forintba kerül.

A legújabb technikai frissítéseknek köszönhetően a Volkswagen Crafter vezetőtere teljes mértékben igazodik a modern felhasználói elvárásokhoz. A furgon megőrzi az eddigi erősségeit, mint például a pontosan működő vezetéstámogató rendszereket és a kifinomult elektromechanikus kormányzást. A vezetőülés a kategória élvonalába tartozik, míg a fülke tágas teret kínál, amely kényelmes környezetet biztosít az áruk felrakása és lerakása közötti utazások során. Ha a vezető nem hajtja a gázpedált a maximumra, akkor kifejezetten gazdaságos üzemanyag-fogyasztást érhet el, hiszen a gyári értékekhez képest kedvezőbb teljesítményt tud produkálni. A Volkswagen Crafter továbbra is a piacon elérhető egyik legjobb választásnak számít.

Related posts