A csődből a milliárdos árbevételig: így ível felfelé a legendás magyar italmárka története.


A Szobi márka története több évtizedre nyúlik vissza, és bár akadtak nehéz időszakok, ma ismét virágzik, és széles körű népszerűségnek örvend. Legutóbb egy sajtóesemény keretében mutatták be legfrissebb fejlesztéseiket, valamint a jövőbeni beruházási terveiket. A szörp- és üdítőital-gyártó vállalatnak köszönhetően az utóbbi évek során sikerült megdupláznia termelési kapacitását.

A Szobi szörp izgalmas fejlődéstörténete számos fordulatot rejt magában – derül ki a cég legfrissebb közleményéből. 1967-ben hét termelőszövetkezet közös erőfeszítése révén jött létre a Szobi Szörp Gyümölcsfeldolgozó Szövetkezeti Közös Vállalkozás, amelynek célja az volt, hogy a friss fogyasztásra nem alkalmas gyümölcsöket feldolgozza és értékesítse. A márka hamar népszerűvé vált, nemcsak hazánkban, hanem nemzetközi szinten is elismertté vált. A rendszerváltás jelentős változást hozott: 1990-ben a cég részvénytársasággá alakult, és még abban az évben a francia Teisseire tulajdonába került. 2002-ben új logót kaptak, míg 2003-ra a gyümölcslé-arculat is megújult. 2005-ben a Szobi ismét a magyar többségi tulajdonba került, amikor két vezető a részvények 90%-át megvásárolta. Sajnos, a márka nem tudta megismételni korábbi sikereit, és a nem megfelelő üzletpolitika eladósodáshoz, végül csődhöz vezetett, így 2007-ben bezárták a vállalatot. Azonban a történet itt nem ér véget: az új tulajdonosok, a Szobi Italgyártó Kft., 2009-ben alakultak meg, és a Sári családhoz fűződik. Azóta a márka újra életre kelt, és az utóbbi másfél évtizedben sikerült visszanyernie helyét a piacon.

A termékek nevei a mai vásárlóknak is ismerősek lehetnek, ugyanis találkozhatnak velük a fogyasztók a boltok polcain - fejtette ki a közlemény szerint Sári Tibor, a Szobi Italgyártó Kft. ügyvezetője. Később a szörpök gyártásáról az üdítőgyártásra került a fókusz. A kétezres évek elején a gyümölcssűrítmények helyett kizárólag ivólé előállítására rendezkedtek be a Szobi üzemében, amiből azonban túlkínálat volt akkor a piacon.

Ez a stratégia nem bizonyult eredményesnek. Miután átvettük a Szobi gyártását, átalakítottuk a folyamatokat, és a jelenlegi nézőpontunkból értékelve, egy sikeres üzleti modellt kezdtünk alkalmazni. Az üdítők és szörpök gyártásába való belépésünk révén széles minőségi választékot alakítottunk ki, amely jól kiegészíti egymást. Jelenleg 46 féle, 1 literes kiszerelésű terméket kínálunk, valamint 44 különböző 2 deciliteres variációt is gyártunk. A Szobi üzemben előállított Tetra Pak kiszerelésű termékek közül saját márkáink a Szobi, Golden Valley és Fruit Garden. Ezen felül különböző kereskedelmi láncok számára saját márkás termékeket is készítünk, valamint jogdíjas termékeket exportálunk külföldi partnereknek is – emelte ki a Szobi Italgyártó Kft. ügyvezetője a közleményben.

Nemrégiben egy izgalmas esemény keretében bemutatták a vállalat legfrissebb fejlesztéseit. Az utolsó két év, 2020 és 2021 során, a cég közel félmilliárd forint értékben valósított meg különböző innovációkat. Kiemelkedő, hogy a Szobi projektje, amelynek összköltsége 474 millió forintot meghalad, több mint 237 millió forintos támogatást nyert el a költségvetésből.

Tavaly év elejétől a gázüzemű gőzkazánokat kiváltották egy melegvíz előállító kazánnal, ami 60%-os energiamegtakarítást eredményez. Az EU-szabályozásnak megfelelően 2024. július 1-jétől rögzített kupak kerül a Tetra Pak csomagolóanyagokra. Ehhez szintén fejlesztés volt szükséges, amely 2024. júniusára sikeresen meg is valósult. Idén tavasszal átadásra került egy új, nagyobb tárolókapacitást biztosító polcrendszer, amivel pedig a Szobi megduplázta a raktári tároló kapacitását.

Jelenleg is van folyamatban lévő újításunk.

Jelenleg az utolsó simításoknál tartunk egy új raktári fejlesztés kapcsán, amelynek középpontjában a robotizálás áll.

"Ez várhatóan még az idei ősz elején valósul meg. Ezzel egy korszerű raktárfejlesztési projektet fejezünk be, amely hozzájárul működésünk hatékonyságához, beleértve az automatizált raktározási megoldásokat is" - nyilatkozta Sári Tibor, a Szobi Italgyártó Kft. ügyvezetője.

A bemutató esemény - melyen részt vett egyébként Vitályos Eszter kormányszóvivő is - apropója kapcsán ismertették a társaság fő pénzügyi mutatóit is. Ezek szerint 2024-ben az értékesítés nettó árbevétele elérte a 4 milliárd forintot, miközben 2020-ban ez 2 milliárd forint alatt volt.

A koronavírus-járvány időszakában a piaci és gazdasági környezet kissé mérsékelte a növekedés dinamikáját - derült ki a közleményből.

Related posts