Bár sokan azt gondolják, a gyermekinfluenszerek keresete nem feltétlenül milliós nagyságrendű.


A gyerekinfluenszerek világa napjainkban rendkívül megosztó diskurzus tárgya. E jelenséggel kapcsolatban számos kérdés merül fel a gyermekkor minőségével összefüggésben, különösen a játék, a munka, a magánélet, a profit és az online hírnév közötti határok elmosódása kapcsán. Azonban a fiatalokat leginkább az foglalkoztatja, hogy vajon mennyi pénzt keres egy influenszer – írja a Világgazdaság.

A legfiatalabb influenszerek üzleti tevékenysége, piaca gyorsan növekszik, nagy bevételeket generál világszerte. A hirdetők pedig ezt ki is használják, a gyerekek sokszor illúziókat kergetnek, a szülők és a pedagógusok pedig gyakran le vannak maradva. A portál a témával kapcsolatban kérdezte Veszelszki Ágnes kommunikációkutatót, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Karának dékánját.

A szakértő, Veszelszki Ágnes szerint a legfrissebb kutatások arra világítanak rá, hogy a Z generáció tagjainak 57%-a influenszer karrierre vágyik. Érdekes módon, egy másik felmérés alapján az amerikai felnőttek 41%-a is hasonlóan vélekedik, ami rendkívül magas arányt jelent. Azonban sokan nincsenek tudatában annak, hogy az influenszerkedés nem csupán könnyed pénzkereseti lehetőség. Valójában heti hét napon át tartó kemény munkát igényel. Sokan azt gondolják, elegendő néhány figyelemfelkeltő videót készíteni ahhoz, hogy elérjék a hőn áhított népszerűséget. Bár valóban előfordulhat, hogy egy-egy videó hirtelen népszerűségnek örvend, sőt akár mémmé is válik, a folyamatos bevételhez általában nem elegendő egy-két sikeres poszt – figyelmeztetett Ágnes.

- kiemelte.

A tartalomkészítők zömének éves bevétele nem haladja meg a 15 ezer dollárt. A valóság sokkal árnyaltabb, mint ahogyan azt sokan képzelik, és ezt fontos, hogy a fiatalok is tudomásul vegyék. A szülők szerepe kulcsfontosságú, hiszen egészen 18 éves korig ők felelnek a gyermekeik által létrehozott tartalomért. Ezt a jogi keretet érdemes alaposan megérteni és figyelembe venni – hívta fel a figyelmet egy kommunikációs szakértő.

Sokan tévesen hiszik, hogy a véleményvezérkedés és a tartalomgyártás csupán szórakozás, ami nem kíván komoly erőfeszítést. Az igazság azonban az, hogy a videóötletek kitalálása, a felvételek készítése, a vágás és a szerkesztés, valamint a szponzorokkal való egyeztetés mind rendkívül időigényes és fáradságos feladatok. A gyermekinfluenszerek világában sokszor a szülők vállalják ezt a terhet, míg a gyerekek a kidolgozott forgatókönyvek alapján lépnek a kamera elé - emelte ki Veszelszki Ágnes. Rámutatott arra is, hogy a fiatalok gyakran vonzódnak ehhez a látszólag könnyű életformához, és tévesen azt hiszik, hogy a hírnév és a középpontban való szereplés önmagában is értéket képvisel.

A kommunikációkutató szerint nincs azzal baj, ha a gyerek szeret szerepelni, de szerencsésebb, ha fiatal korban a sikeres szereplésért járó elismerést a szűkebb környezetét, mint a család vagy az iskolai közösség adja meg.

- emelte ki Veszelszki Ágnes. Kiemelte, hogy már most is egyre nyilvánvalóbbá válik, milyen súlyos következményekkel járnak a kommentek.

A szakértő szerint van egy az eddigieknél is talán nagyobb veszély, ez pedig a gyerekek szexualizálása. A gyermekek által gyártott tartalmaknak három fő típusa van:

Az utóbbi időszakban a korhatár egyre inkább csökken, és már egészen fiatal lányok is sminkelnek az ilyen típusú videókban. Ez természetesen azt is magával hozza, hogy idősebbnek és felnőttesebbnek tűnnek, aminek következtében, még ha közvetve is, de szexualizált tartalmak készítésébe vonják be a gyerekeket.

- hívta fel a figyelmet a szakértő.

Veszelszki Ágnes hangsúlyozza, hogy a gyermekek és szülők közötti kapcsolat fundamentális, és a társadalomnak is figyelmet kell fordítania erre a jelenségre. A szakértő egy megrázó esetet is megosztott, amelyből dokumentumfilm készült. Ebben a történetben egy szülő saját gyermekét vonta be az influenszer világába, majd sajnálatos módon fizikailag, érzelmileg és anyagilag is kihasználta a lányát. Ez a példa jól illusztrálja, mennyire fontos, hogy tudatosan foglalkozzunk ezzel a kérdéssel.

A kommunikációs szakértő hangsúlyozta, hogy elengedhetetlen a társadalom figyelmének felhívása erre a kérdésre. Kiemelte, hogy noha Magyarországon jelenleg nincs specifikus jogszabály a témában, a gyermekek védelmét több jogi keret biztosítja különböző aspektusokból.

A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy sajnos az elemzések alapján a gyermekinfluenszerek gyakran csupán eszközként szolgálnak a szülők számára.

- kifejtette, hozzátéve, hogy a kamera behatol a család intim szférájába, így a szülők és gyermekeik közötti pillanatok, valamint a családi események nyilvános média eseményekké alakulnak. Ennek következtében eltűnik az a természetes környezet, amelyben a gyermeki éveknek meg kellene valósulniuk.

Ráadásul az influenszeri munkavégzés erőteljesen megváltoztatja a családi viszonyokat: a szülő munkaadói szerepben jelenik meg, vagy éppen fordítva, a családot eltartó gyerek titkára, ügyintézője, asszisztense lesz - mutatott rá Veszelszki Ágnes. Hozzátette: mindezt figyelembe véve nem gondolja, hogy egészséges családmodellhez járul hozzá a gyermekinfluenszer szerep.

Related posts