A szegedi esetnél jóval súlyosabb konfliktusok állnak a háttérben, amelyek miatt késlekedik a BYD brazil gyárának átadása.

Brazil exportra készült BYD elektromos autók a "BYD Shenzhen" nevű autószállító hajó előtt 2025. áprilisában - Fotó: STR / AFP
A BYD-üzem szegedi építkezésének bejáratát hétfő óta többször is eltorlaszolták egy kisebb csoport munkás, akik korábban részt vettek a projektben. Ezek a kínai munkások július végén zárták le munkaszerződésüket, és kifejezték elégedetlenségüket a kivitelezés fővállalkozója által felajánlott új szerződés feltételeivel kapcsolatban.
Alulnézet: A kivitelezésben fővállalkozóként részt vevő AIM Construction Hungary Kft., amely kínai tulajdonban áll, és a cég körülbelül 35 fős munkavállalói közössége között nézeteltérés alakult ki.
Előzmények: nem ez az első eset, hogy a BYD külföldi gyárépítésén munkaügyi konfliktus alakult ki.
Szélesebb értelemben a helyzet a kínai közösségi médiában is komoly felháborodást keltett, ahol olyan vélemények is napvilágot láttak, amelyek azt sugallják, hogy a brazíliai munkavállalók munkakörülményei párhuzamba állíthatók a kínai építkezéseken tapasztaltakkal.
Felülnézet: a munkaügyi vizsgálat miatt csúszik a brazíliai üzem átadása, a Reuters májusi cikke szerint 2026 decemberében kezdődhet a gyárban a termelés.