A KÉSZ Csoport feladata lesz a budapesti repülőtér kifutópályáinak korszerűsítése.


A Budapest Airport, azaz a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője, közbeszerzési eljárást hirdetett a TXL G - Golf gurulóutak felújítására. E pályázatot a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nyerte el, így ők láthatják el a projekt megvalósítását.

A repülőterek, futópályák és manőverezési felületek kialakítására meghirdetett európai uniós közbeszerzés során, amelynek keretében a munkálatok elvégzésére 233 napos, azaz közel nyolc hónapos időtartam áll rendelkezésre,

A szegedi KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. kiemelkedő sikert ért el, hiszen 5 883 240 eurós nyereménye a napi árfolyamon számítva körülbelül 2,3 milliárd forintnak felel meg.

A nyertes pályázó 3 176 949 eurót, azaz körülbelül 1,2 milliárd forintot fordít alvállalkozók bevonására különféle feladatok elvégzésére. A megbízások között szerepel a hulladékkezelés, bontási és földmunkák, csapadékvíz-csatorna kivitelezése, valamint aszfaltburkolat készítése és elektromos munkák lebonyolítása.

Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter, június 1-jén hangsúlyozta, hogy a reptér visszavásárlása "kiváló üzletnek" bizonyult, mivel a tranzakció eredményeként rekordnagyságú, 100 milliárd forint feletti osztalékot fognak kifizetni. Az Budapest Airport Zrt., amely egy éve ismét magyar tulajdonba került, 80 százalékos részesedését 1200 milliárd forintért szerezte meg a magyar állam, míg a francia VINCI cég a maradék 20 százalékot birtokolja. A kormány tavaly hajtotta végre ezt a történelmi jelentőségű tranzakciót, amely véleményük szerint a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb üzleteként vonul be a történelembe.

A Budapest Airport egyik legújabb beruházásánál a közbeszerzések egyik jól ismert szereplője, a KÉSZ Csoport - amely budapesti, belgrádi és kolozsvári fiókteleppel is rendelkezik - olyan cégeket utasított maga mögé, mint a Bayer Construct Építőipari Zrt., a Belfry PE Kft., az EB Hungary Invest Kft., az EuroAszfalt Építő Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft.

A vállalat feladata az elnyert pályázat keretében a G gurulóút (a továbbiakban TXL G) R110-R117 állóhelyei mögötti szakaszának, valamint a TWY A1 - TWY B1 csomópont és a B1 "csonk" burkolatának átfogó felújítása. Ennek részeként a meglévő aszfalt burkolatú pályaszerkezetek teljes bontása és új alépítmények kialakítása szükséges, amely összesen közel 17 ezer négyzetméternyi területet érint. Ezen felül 260 méter hosszan rácsos folyóka építése is szerepel a munkálatok között. A térvilágítás modernizálása érdekében 2 régi világítási oszlopot el kell bontani, és helyettük 6 új oszlopot fognak telepíteni. A kivitelezési folyamat során információs táblák kihelyezése is elvárás, valamint a légijárművek számára a vizuális navigációs támogatást biztosító rendszer kiépítése a kivitelezéssel érintett területen.

A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. Opten nyilvános adatainak tükrében érdekes tendencia figyelhető meg: tavaly a cég forgalma csökkent, de ennek ellenére jelentős bevételnövekedést könyvelhetett el. Míg 2022-ben a nettó árbevétel 148 milliárd forint volt, addig 2023-ra ez az összeg 70,7 milliárdra esett vissza. Érdekes módon a nyereség azonban emelkedett, hiszen 221,6 millió forintról 928,2 millió forintra nőtt.

A vállalkozás jól ismeri a Budapest Airport világát, hiszen kulcsszereplője az itt zajló fejlesztéseknek. Például 2011-ben megvalósították a SkyCourt, vagyis az Égi Udvar létrehozását, amelyhez kapcsolódó beruházás költsége 28 milliárd forintot tett ki. Emellett ők feleltek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es termináljának megépítéséért is, amelynek értéke meghaladta a 6 milliárd forintot.

Varga Mihály, aki nem tévesztendő össze a jegybank elnökével - a szerkesztőség megjegyzése -, a KÉSZ Csoport megalapítójaként a legújabb, a 100 leggazdagabb személyt bemutató kiadványban a ranglista 50. pozícióját foglalja el, 60,7 milliárd forintra becsült vagyonnal.

A vállalat számos figyelemre méltó beruházásban vett részt, többek között a Nemzeti Atlétikai Stadion, a 3-as metró új állomásai, az új Mol Campus, az OTP új székháza, valamint az MVM Dóm megvalósításában. Ezen kívül nemzetközi szinten is egyre aktívan jelen vannak. Például a 2023 őszén erőszakosan elfoglalt Hegyi-Karabah egyik városának újjáépítése is az ő feladatuk, míg Romániában állami támogatással bővítik tevékenységüket. 2025 márciusában a KÉSZ Csoport átadta új gyártóegységét a romániai Várfalva községben, Torda közelében, amely közel 2 milliárd forint értékű beruházás keretében valósult meg.

Related posts